M |
”Annam” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXYN. |
||||||||
Byggeår: |
1958. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
|
Besætning: |
49. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
20/6-1958. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
170,24 m. |
Brt: |
12.499 |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W 874VTBF-160. |
||||||||
Bredde: |
21,95 m. |
Nrt: |
7.221 |
HK: |
11.200 ihk-10.000 bhk . |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
11,98 m. |
Tdw: |
18.530 |
Fart i knob: |
16,0 |
||||||||
Prøvetur: |
22-23/10-1958. |
Periode i
fart: |
1958 – 1965. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
23/10-1958. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1965. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1958: |
"Annam" var det første i en serie af 4 tankskibe, som ØK havde i ordre på Nakskov Skibsværft.
Skibet blev navngivet af den thailandske ambassadørs datter Vasna
Virajakar. "Annam" var udstyret med 9 centertanke og 12 sidetanke, som kunne rumme ialt 895.000 kubikfod.
Det havde fire dampdrevne lastpumper, hver med en kapacitet på 500 tons i timen.
Damp til lastoliepumper, lastopvarmning og dæksmaskineri kom fra 2 stk. AVA evaporations-kedler.
Hovedmaskineriet bestod af en 8-cylindret turboladet B&W 2-takts omstyrbar krydshovedmotor med motornummer 6230.
Motoren havde en ydelse på 11.200 IHK / 10.000 BHK ved 115 o/min. Ved 85% motorbelastning var servicefarten 16 knob i henhold til kontrakten.
Hovedmotorens smøreolie- og kølevandspumer blev drevet fra hovemotorens mellemaksel via en IMO pumpe/motor.
Hjælpemaskineriet bestod af 2 stk. dieseldrevne vekselstrømsgeneratorer hver på 250 kVA og en turbogenerator på 350 kVA |
||||||||||||
"Annam" Foto: Postkort. |
"Annam" i europæisk havn engang i 60érne Foto: Chris Howells arkiv. |
"Tafelberg" i Durban Foto: Trevor Jones/Chris Howell´s arkiv. |