M |
”Andorra” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZJY. |
||||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Nakskov Skibsværft, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
163. |
Besætning: |
43 + 3 aspiranter. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal
TEU’s: |
|
||||||||||
Søsat: |
12/12-1963. |
Antal
reefers: |
|
||||||||||
Længde: |
159,47 m. |
Brt: |
10.465. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 874VT2BF-160. |
||||||||
Bredde: |
20,52 m. |
Nrt: |
6.162. |
HK: |
13.300 ihk.-12.000 bhk. |
KW: |
|
||||||
Dybgang: |
12,57 m. |
Tdw: |
12.550. |
Fart i knob: |
18,4. |
||||||||
Prøvetur: |
12/5-1964. |
Periode i
fart: |
1964 – 1979. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
14/5-1964. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1979. |
|
|||||||||
Rederi: A/S
Det Østasiatiske Kompagni, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1964:
|
"Andorra" var en videreudvikling af de tidligere A-skibe. Den væsentligste forskel lå i det arrangementmæssige, idet al beboelse var samlet midtskibs samt i den lange husopbygning gående fra midtskibs til agter på øverste dæk, selv om maskinrummet som før var placeret helt agter. |
||||||||||||
"Andorra" maskinkontrolrummet Foto: Poul Tingleffs arkiv. |
"Andorra" maskinkontrolrummet Foto: Arkivbillede. |
"Andorra" i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
"Andorra" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Andorra" i Aarhus Foto: Kristian Kielsholm Madsen. |
"Andorra" Foto: Gert Pedersens arkiv. |
"Andorra" Foto: Gert Pedersens arkiv. |