M/S.

”Ancona”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUWO.

Byggeår:

1965.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

168. 

Besætning:

35 + 2 aspiranter (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

18/12-1964. 

Antal  reefers:

 

Længde:

164,44 m.

Brt:

7.981.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 1074VT2BF-160.

Bredde:

22,40 m.

Nrt:

4.564.

HK:

16.700 ihk-15.000bhk

KW:

 

Dybgang:

9,52 m.

Tdw:

9.385.

Fart i knob:

20,75.

Prøvetur:

13/5-1965.

Periode i fart:

1965 – 1976.

Ex. Navne:

 

Leveret:

13/5-1965.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1976.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 6503963.

Skibets videre historie:

1964:
1965:






















1976:

1982:
1995:

2003:

Stabelafløbningen fandt sted d. 18/12 og navngivningen blev foretaget af Prinsesse Anne gift med Prins Georg.
"Ancona" var en videreudvikling af ØK's tidligere A-skibe, hvor den største forskel udover en forøget motoreffekt lå i, at hele overbygningen var placeret ¾ agter.
"Ancona" var bygget som åben / lukket shelterdækker med en tonnage på 9385 TDW / 12.767 TDW og med en dybgang på 8,15 / 9,52 m som henholdsvis “åben” / “lukket”.
Den totale lastrumskapacitet var 691.415 kubikfod.
Skibet var indrettet med seks separate lastrum af hvilke det ene var anbragt agten for maskinen, mens de øvrige 5 lastrum var placeret foran brobygningen.
Alle lastrum havde tre gennemgående dæk og skibet kunne foruden almindelig last fragte kølelast, vegetabilsk olie samt latex.
Lastrummet umiddelbart foran forreste maskinrumsskot var kølelastrum indrettet med 10 separate afdelinger, der hver kunne nedkøles til en temperatur på ca. –25 grader C.
Apteringen var placeret på fire dæk over maskinrummet med kamre til kaptajn, officerer og mandskab samt to dobbeltkamre for 4 passagerer. Ligeledes er forefandtes velindrettede ryge- og spisesaloner.
Hovedmaskineriet bestod af en 10-cylindret enkeltvirkende B&W 2-takts omstyrbar krydshovedmotor med turboladning  med  motornummer 7197.
Motorens fulde ydelse var 16.700 IHK / 15.000 BHK ved 115 o/min.
Hovedmotoren, som kunne manøvreres både fra broen og fra maskinrummet, var koblet til en fast propeller.
En 800 HK KaMeWa bovpropeller, der også kunne manøvreres fra broen, gav skibet en forøget manøvreevne.
Automationen af skibets maskineri var stærkt avanceret for at reducere det tidskrævende overvågningsarbejde og nedsætte vagten i maskinrummet.
Efter en vel gennemført prøvetur i Storebælt, afgik skibet efterfølgende på jomfrurejsen fra København til Fjernøsten.
"Ancona" opererede på ØK’s rutenet, var især indsat på Fjernøsten, men blev senere indsat på samsejlingslinien mellem Middelhavet og Japan indtil det i /12 blev solgt til rederiet C. Clausen i Sønderborg, som lod skibet ombygge i Göteborg for transport af op til 34.000 levende får fra Australien til Mellemøsten.
Navnet blev ved denne lejlighed ændret til “Dorrit Clausen”, og apteringen udvidet til ialt 74 mand incl. fårepassere
Solgt til Saudi Arabien og fik navneforandring til “Om Alqora”.
Solgt til De forenede arabiske Emirater og fik nu navnet “Marineos”.
I januar blev skibet ødelagt af en brand i Port Rashid, og blev efterfølgende sendt til ophugning i Alang i Indien.

   

ancona_1965_04.jpg (91114 byte)
"Ancona" bovpropellen monteres
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ancona_1965_05.jpg (78589 byte)
"Ancona" stabelafløbning 18/12-1964
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ancona_1965_06.jpg (164574 byte)
"Ancona" på prøvetur 13/5-1965
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ancona_1965_07.jpg (119685 byte)
"Ancona" maskinkontrolrummet
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ancona_1965_08.jpg (112626 byte)
"Ancona" rygesalon
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
ancona_1971_09.jpg (82334 byte)
"Ancona" i det Sydkinesiske hav 1971
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Ancona"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Ancona"
Foto: Postkort.

"Ancona"
Foto: Chris Howells arkiv.
dorrit_clausen_1965_01.jpg (68396 byte)
"Dorrit Clausen"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
marineos_1965_01.jpg (81017 byte)
"Marineos"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
Herover: "Om Alqora" i Wellington, New Zealand /2-1983
Foto: Chriss Howell.

"Om Alqora" i Vancouver
Foto: Rick Garcia. Fra Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni