M/S.

”Alameda”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZTV.

Byggeår:

1967.

Byggested:

Nakskov Skibsværft, Danmark.

Byggenr:

179.

Besætning:

39 + 3 aspiranter (4 passagerer).

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

2/3-1967. 

Antal  reefers:

 

Længde:

159,11 m.

Brt:

7.569.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 1074-VT2BF-160.

Bredde:

22,40 m.

Nrt:

4.149.

HK:

16.600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

13,30 m.

Tdw:

11.685.

Fart i knob:

20,75.

Prøvetur:

15-16/8-1967.

Periode i fart:

1967 – 1979.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/8-1967.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

12/9-1967. 

Salgsår:

1979.

 

Rederi: A/S Det Østasiatiske Kompagni, København.                                                    IMO-nummer: 6709995.

Skibets videre historie:

1967:






















1979:
1981:
1990:
1991:

"Alameda" var bygget som åben/lukket shelterdækker uden tonnageluge efter nye måleregler og med en maksimal lasteevne på ca. 9.300 tons som åben og ca. 12.000 tons som lukket shelterdækker.
Skibet var en videreudvikling af de stærkt automatiserede skibe, som værftet tidligere havde bygget til ØK.
Til forskel fra de tidligere leverede skibe havde "Alameda" fået yderligere et mellemdæk samt var for lugesektion 3, 4 og 5's vedkommende udstyret med twin-luger (2 luger ved siden af hinanden tværskibs). 
"Alameda" var bygget til transport af så at sige al slags gods. Foruden de almindelige lastrum var der indrettet store kølelastrum samt rum for farlig og snavset ladning. Yderligere var skibet udstyret med specialbehandlede højtanke for transport af næsten alle flydende laster.
Skibet havde seks lastsektioner, hvoraf de fem var placeret foran maskinrummet.
Apteringen var placeret på fem dæk over maskinrummet 3/4 agter og foruden en rummelig og komfortabel officers- og mandskabsaptering var der indrettet kamre for 4 passagerer.
Skibet havde seks lastsektioner, hvoraf de fem var placeret foran maskinrummet.
Ved 115 o/min ydede motoren 16.600 IHK / 15.000 BHK, hvilket ifølge kontrakten skulle give skibet en
servicefart 20,75 knob.
Hovedmotoren var koblet til en stilbar KaMeWa propel, og både motoromdrejningstal og propellerstigning kunne kontrolleres fra såvel broen som fra maskinrummet.
En bovpropeller medførte gode manøvreegenskaber og reduktion af behovet for bugserhjælp ved ind- og udsejling af havn.
Automatiseringen i maskinrummet betød at skibet kunne sejle med ubemandet maskinrum om natten.
Skibet ankom til København d. 29/8 og lagde til ved Langeliniemolen. Dagen efter blev skibet ved en ceremoni ombord overtaget fra Nakskov Skibsværft.
D. 12/9 forlod "Alameda" Århus på sin jomfrurejse, og turen gik til Pacifikkysten af Nordamerika. Skibet ankom Centennial Pier i Vancouver d. 16/10. D. 20/10 ankom "Alameda" til New Westminster på Fraser floden.
Skibet blev indsat i samsejlingslinien ScanAustral, men senere overført til Vestafrikaruten.
Solgt til Afromar Inc., Monrovia og omdøbt til "Tinos".
Solgt til Niver Shipping Line, Piræus og omdøbt til ”Popi”.
Solgt til Jonikel Investment Inc., Panama og omdøbt til "Tropis".
Ophugget /8.

 

 

 

alameda_1967_05.jpg (100509 byte)
"Alameda" søsættes fra Nakskov Værft
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
alameda_1967_06.jpg (129917 byte)
"Alameda" på prøvetur
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Alameda" ved Langelinie, København 2/9-1967
Foto: Svend Raether.
alameda_1967_07.jpg (108684 byte)
"Alameda" kommandobroen
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
alameda_1967_08.jpg (117258 byte)
"Alameda" maskinkontrolrummet
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
alameda_1967_09.jpg (66849 byte)
"Alameda" snittegning
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
alameda_1967_10.jpg (75090 byte)
"Alameda"
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
alameda_1967_11.jpg (107520 byte)
"Alameda"  i Gold River, Canada
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Alameda"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Alameda"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Alameda"
Foto: Gert Pedersens arkiv.

"Alameda" i Aarhus
Foto: Kristian Kielsholm Madsen.

"Alameda"
Foto: Fra Chris Howells arkiv.

"Alameda" i Melbourne 16/12-1972
Foto: Mike Cornwall. Fra Chris Howells arkiv.

"Popi" i Piræus 1981
Foto: Peter Davey. Fra Chris Howells arkiv.

Tilbage til Østasiatisk Kompagni