B/K.

”Viking”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

 NQBP.

Byggeår:

1907.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain´s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

253.

Besætning:

 

Køl lagt:

21/7-1906.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

1/12-1906.

Antal  reefers:

 

Længde:

86,75 m.

Brt:

2.952.

Hovedmaskine:

 

Bredde:

13,99 m.

Nrt:

2.541.

HK:

 

KW:

 

Dybgang:

7,10 m.

Tdw:

4.066.

Fart i knob:

 

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1915 – 1929.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/7-1907.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1929.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5618148.

Skibets videre historie:

1907:

Kæntret 19/3 ved udrustningskajen under en kraftig storm med tung regn. Skibet var delvis vandfyldt, da det lå med masterne hvilende på kajen.

1907:

Bjærget 28/3 af Svitzer.

1907:

Afleveret 16/7 til ”Den danske Handelsflådes Skoleskib for Befalingsmænd”

1915:

Selskabet bag skibet afviklet 3/5.

1915:

Solgt 27/5 til DFDS, København.

1928:

DFDS ønskede, at forære skibet til ”Dansk Dampskibsforening”. Da transportministeriet imidlertid ikke ønskede at støtte skibet økonomisk, måtte ”Dansk Dampskibsforening ”dog takke nej til tilbuddet

1929:

Solgt 12/7 til Gustav Ericsson (96%) og familie (4%), Mariehamn uden navneændring.

1935:

Overført til Rederi A/B Viking (Gustav Ericsson), Mariehamn.

1944:

Flyttet /7 til Stockholm og anvendt som kornlager.

1944:

Slæbt til Turku /12 lastet med korn.

1951:

Solgt 26/1 til Föreningen Viking, Gøteborg.

1951:

Solgt 10/5 til P/R (Sven Oluf Traung), Gøteborg.

1951:

Solgt 11/10 til Gøteborgs kommuns Skolförvaltning. Ombygget til træningsskib og fortøjet permanent i Gøteborg.

1957:

Indviet /8 som træningsskib.

1982:

Indført i svensk skibsregister som ”Barken Viking”. Ligger fortsat i Gøteborg.

 


"Viking"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS