S/S. |
”Vidar” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NTGH/OXLD. |
|||||||
Byggeår: |
1915. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain’s
Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
301. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
8/8-1914. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
27/2-1915. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
92,92 m. |
Brt: |
1.353. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl.
dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,25 m. |
Nrt: |
720. |
HK: |
1.650. ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,97 m. |
Tdw: |
1.493. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
5/5-1915. |
Periode i fart: |
1915 – 1940. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
6/5-1915. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Sænket: |
1940. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5603974. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1915: |
Afsejlede 12/5 fra
København mod Hull. Skibet fortsatte på den rute frem til 1917. |
|||||||||||
1917: |
I fart Danmark U.K. til
og med 1918. |
|||||||||||
1919: |
I fart København –
Middelhavet. |
|||||||||||
1920: |
I fat København – Hull
til 1924. |
|||||||||||
1923: |
Periodevis i fart Danmark
– Newcastle eller København – London indtil 1926. |
|||||||||||
1926: |
I fart Esbjerg – Grimsby
indtil 1929. |
|||||||||||
1929: |
Hovedsalig i fart Esbjerg
– London indtil 1939. |
|||||||||||
1939: |
Indlemmet i Malteserkors
Flåden. |
|||||||||||
1939: |
I fart Esbjerg –
Grimsby/Tilbury/Newcastle indtil 1940. |
|||||||||||
1940: |
Under rejse 31/1 Esbjerg
– Grimsby via Tyne, blev skibet torpederet af den tyske ubåd U-21 i
Nordsøen. Sunket efterfølgende dag på position 59.39N – 2.00E. 15
personer mistede livet. |
"Vidar" passerer Tower Brigde i London Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |