M/S.

”Venezuela”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYEC.

Byggeår:

1948.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain`s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

684.

Besætning:

 

Køl lagt:

25/11-1944.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

30/8-1946.

Antal  reefers:

 

Længde:

133,87 m.

Brt:

5.146.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 762-VTF-115.

Bredde:

17,43 m.

Nrt:

2.981.

HK:

3.850 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,62 m.

Tdw:

9.200.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

23/3-1948.

Periode i fart:

1948 – 1965.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/3-1948.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

25/3-1948.

Salgsår:

1965.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5378012.

Skibets videre historie:

1943:

Bestilt 11/3 af Den Tyske Regering (Schiffahrt Treuhand G.m.b.H.) som dampskib af såkaldt Hansa C type. Var oprindelig tiltænkt Hamburg – Amerika Linien og navnet ”Katharinenfleet”,

1945:

Byggekontrakten overtaget af den danske regering /5.

1945:

Arbejde på maskiner og kedler indstillet 4/5.

1946:

Kontrakten solgt til DFDS, dog som motorskib.

1948:

Afsejlede 25/3 fra Købehavn på jomfrurejse med kurs mod Syd Amerika via Gdansk.

1948:

-1963: Fart hovedsalig København – Syd Amerika.

1949:

-1952: Periodevis i fart København – Nord Amerika.

1959:

-1964: Periodevis i fart for Nordana Line.

1964:

-1965: I fart København – Nord Amerika.

1965:

Solgt 15/11 til Astroprospero Compania Naviera S.A. (Lemos & Pateras Ltd.), Piræus, Grækenland. Overtaget 17/11 og omdøbt til ”Pantelis A. Lemos”

1970:

Solgt til Sun Line Ltd., Mogadishu. Omdøbt til ”Sun Yu”.

1976:

Solgt til Aseem Shipping Corp. S.A., Panama. Omdøbt til ”Azeem”

1978:

Forladt i Tema, Ghana.

1980:

Rapporteret solgt /3 til spanske ophuggere.

1981:

Strandet 3/9 nær Tema.

1982:

Sænket /4 af den ghanesiske marine på position 5.38N – 0.01E ud for Tema.

 


"Venezuela"
Foto: Postkort.

"Pantelis A. Lemos"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Azeem" oplagt i Tema sidst i 1970érne.
Foto: Markus Berger.

Tilbage til DFDS