M/S.

”Uruguay”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OULT.

Byggeår:

1943.

Byggested:

Helsingør Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

273.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

4/2-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

114,00 m.

Brt:

4.625.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 850-VF-90.

Bredde:

15,42 m.

Nrt:

3.479.

HK:

2.550 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,79 m.

Tdw:

6.650.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

6/10-1945.

Periode i fart:

1945 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/8-1943.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1945.

Salgsår:

1965.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5537452.

Skibets videre historie:

1943:

Leveret 6/8. Oplagt i København indtil krigsafslutningen.

1945:

Returneret til byggeværftet 13/8 for endelig færdiggørelse.

1945:

Afsejlede fra byggeværftet 2/10 mod København, hvortil skibet ankom samme dag.

1945:

Prøvesejlads 6/10.

1945:

Afsejlede fra København 7/10 mod Syd Amerika.

1945:

-1949: Fart hovedsalig København – Syd Amerika/Nord Amerika

1950:

-1964: Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1953:

Midlertidig i fart København – Antwerpen – Levant.

1958:

-1960: I fart for Nordana Line.

1964:

Ankom til København 15/9, herefter oplagt.

1965:

Solgt 23/2 til P.V. Christensen, København. Omdøbt til ”Edith Christensen”.

1966:

Solgt til Ntania Compania Naviera S.A., Piræus. Omdøbt til ”Georgios Ntanes”

1968:

Under rejse Sfax – Rouen 8/3 forladt af besætningen efter der udbrød brand i maskinrummet.

1968:

Slæbt til position uden for Sfax 10/3, hvor skibet blev ankret op.

1968:

Ankom 9/5 til Sfax, hvor skibet blev erklæret CLT.

1968:

Slæbt fra Sfax 23/5 mod Gandia for ophugning.

1968:

Ankom 29/5 til Gandia, hvor skibet blev ophugget hos Hieros Ardes.

 


"Uruguay" i Københavns Frihavn 1958
Foto: Svend Raether.

"Uruguay"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Georgios Ntanes" passerer Portishead udgående fra Avonmouth 26/3-1967.
Foto: Malcom Cranfield.

Tilbage til DFDS