S/S. |
”Uffe” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NPSL/OXFD. |
|||||||
Byggeår: |
1906. |
Byggested: |
Vm. Gray & Co. Ltd.,
West Hartlepool, England. |
|||||||||
Byggenr: |
728. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
9/4-1906. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
88,39 m. |
Brt: |
1.869. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,19 m. |
Nrt: |
1.164. |
HK: |
850 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,19 m. |
Tdw: |
3.020. |
Fart i knob: |
8,5. |
|||||||
Prøvetur: |
18/5-1906. |
Periode i fart: |
1920 – 1956. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
18/5-1906. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1956. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5602769. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1906: |
Leveret til Dampskibsselskabet Gorm (L.H.Carl), København. |
|||||||||||
1920: |
Solgt 6/5 til DFDS, København |
|||||||||||
1920: |
Overtaget 10/7 under charter til ”Fragtnævnet” (Den Danske Stat). |
|||||||||||
1920: |
Charterperioden ophørt 9/10. |
|||||||||||
1920: |
-1922: Hovedsalig i timecharter. |
|||||||||||
1922: |
og 1923: I fart London – København - Libau |
|||||||||||
1923: |
til 1935: Fart hovedsalig Danmark – Antwerpen / U.K.). Også i forskellige trampfarter mellem de baltiske lande – Holland / Frankrig. |
|||||||||||
1930: |
Udstyret med mellemdæk under ophold i Frederikshavn. Hjemhavn ændret til Middelfart. |
|||||||||||
1935: |
til 1939: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant. |
|||||||||||
1940: |
I fart Danmark – Tyskland / Norge. |
|||||||||||
1941: |
til 1944: I fart Tyskland – Danmark med kul og koks, samt Luleå / Oxelösund – Emden / Bremen med jernmalm. |
|||||||||||
1941: |
Under rejse 5/3 mellem Esbjerg – Bremen blev skibet skadet under et britisk luftangreb. Slæbt / bugseret til Wangerooge. Midlertidig repareret ved A.G.Weser, Bremen. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede 21/3 fra Bremen mod København |
|||||||||||
1941: |
I perioden 1/4 til 14/5 blev skiber færdigrepareret i Frederikshavn. |
|||||||||||
1945: |
til 1949: Fart hovedsalig Danmark – U.K. - /Antwerpen. |
|||||||||||
1949: |
til 1955: Fart hovedsalig København – London – Swansea – Liverpool – Manchester. |
|||||||||||
1954: |
og 1955: Periodevis i fart Danmark – Ghent. |
|||||||||||
1955: |
og 1956: I fart Kleipeda – Swansea – Aabenraa. |
|||||||||||
1956: |
Oplagt i København 4/2. |
|||||||||||
1956: |
Solgt 4/4 til
Compania Maritima Virona S.A. (Bernhard Sergo), Puerto Limon,
Costa Rica.
Omdøbt til “Viron”. |
|||||||||||
1960: |
Ankom 11/4 til La Spezia for ophugning hos Cantieri Navali “Santa Maria” S.p.A., La Spezia. |
"Uffe" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |