M/S.

”Tunis”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYJH.

Byggeår:

1936.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

231.

Besætning:

 

Køl lagt:

10/8-1935.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

8/11-1935.

Antal  reefers:

 

Længde:

87,81 m.

Brt:

1.641.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 550-VF-90.

Bredde:

12,28 m.

Nrt:

925.

HK:

1.600 bhk.

KW:

 

Dybgang:

5,59 m.

Tdw:

2.545.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

14/1-1936.

Periode i fart:

1936 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/1-1936.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

18/1-1936.

Salgsår:

1966.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5370840.

Skibets videre historie:

1936:

Afsejlede 16/1 fra byggeværftet mod København.

1936:

Afsejlede 18/1 fra København på jomfrurejse, som gik til Antwerpen.

1936:

-1938: I fart København – Antwerpen – Vestlige Middelhav.

1938:

-1939: I fart København – Antwerpen – Levant.

1939:

-1940: I fart København – Nord Amerika.

1940:

Afsejlede 3/4 fra New York mod København. Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 blev det besluttet, at returnere til New York, hvortil skibet ankom 15/4. Herefter oplagt.

1941:

Beslaglagt af U.S. Maritime Commission. Overført til Panama register og omdøbt til ”Aquila”.

1941:

Leveret 21/7 i New York for charter til Marine Operating Co. Inc.

1941:

Overtaget 11/8 i Baltimore i bareboat charter til Navy Department. Omdøbt til ”AK-47 Aquila”

1941:

Fire rejser i perioden 1/12 til 10/10-1942: New York/Boston – Reykjavik.

1942:

Fra /10 til 9/10-1945: Befragtet ud af New York og Norfolk. 22 rejser til Guantanamo Bay, Cuba. 8 rejser til Bermuda. 2 rejser til San Juan, Porto Rico. 2 rejser til Christobal og sidst 1 rejse til Azorerne.

1945:

Leveret 9/10 i Portsmouth, Virginia for ny charter til Alcoa steam Ship Co. Inc. Og omdøbt til ”Bonanza”.

1946:

Returneret 25/6 til DFDS i NewYork og omdøbt til ”Tunis”.

1946:

Afsejlede 28/6 fra New York via Newport News mod Bremen og København.

1946:

-1949, 1952 og 1953: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant/ Vestlige Middelhav.

1948:

Periodevis i fart København – Antwerpen.

1949:

I perioden 27/1 til 31/5 blev kølelasten udvidet under værftsophold i Frederikshavn.

1949:

-1952: Fart hovedsalig København – London.

1953:

-1965: Fart hovedsalig Danmark – U.K.

1965:

En returrejse Esbjerg – Algier.

1966:

Salgsdokning 9/3 i Frederikshavn.

1966:

Solgt 5/4 til Eletson Maritime Corp., Piræus, Grækenland. Overtaget 13/4 og omdøbt til ”Maria T”.

1972:

Solgt til Rigas Bros. & Dinos Mitropoulis, Piræus og omdøbt til ”Mathios”.

1978:

Ophugget hos Kyriazis Bros.

 


"Tunis"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Maria T." passerer Hook van Holland /7-1970
Foto: Bertil Palm. Fra Malcolm Granfields arkiv.

Tilbage til DFDS