M/S. |
”Tunis” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYJH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
231. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
10/8-1935. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/11-1935. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
87,81 m. |
Brt: |
1.641. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 550-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
12,28 m. |
Nrt: |
925. |
HK: |
1.600 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,59 m. |
Tdw: |
2.545. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
14/1-1936. |
Periode i fart: |
1936 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/1-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
18/1-1936. |
Salgsår: |
1966. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5370840. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1936: |
Afsejlede 16/1 fra byggeværftet mod København. |
|||||||||||
1936: |
Afsejlede 18/1 fra København på jomfrurejse, som gik til Antwerpen. |
|||||||||||
1936: |
-1938: I fart København – Antwerpen – Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1938: |
-1939: I fart København – Antwerpen – Levant. |
|||||||||||
1939: |
-1940: I fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1940: |
Afsejlede 3/4 fra New York mod København. Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 blev det besluttet, at returnere til New York, hvortil skibet ankom 15/4. Herefter oplagt. |
|||||||||||
1941: |
Beslaglagt af U.S. Maritime Commission. Overført til Panama register og omdøbt til ”Aquila”. |
|||||||||||
1941: |
Leveret 21/7 i New York for charter til Marine Operating Co. Inc. |
|||||||||||
1941: |
Overtaget 11/8 i Baltimore i bareboat charter til Navy Department. Omdøbt til ”AK-47 Aquila” |
|||||||||||
1941: |
Fire rejser i perioden 1/12 til 10/10-1942: New York/Boston – Reykjavik. |
|||||||||||
1942: |
Fra /10 til 9/10-1945: Befragtet ud af New York og Norfolk. 22 rejser til Guantanamo Bay, Cuba. 8 rejser til Bermuda. 2 rejser til San Juan, Porto Rico. 2 rejser til Christobal og sidst 1 rejse til Azorerne. |
|||||||||||
1945: |
Leveret 9/10 i Portsmouth, Virginia for ny charter til Alcoa steam Ship Co. Inc. Og omdøbt til ”Bonanza”. |
|||||||||||
1946: |
Returneret 25/6 til DFDS i NewYork og omdøbt til ”Tunis”. |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede 28/6 fra New York via Newport News mod Bremen og København. |
|||||||||||
1946: |
-1949, 1952 og 1953: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant/ Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1948: |
Periodevis i fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1949: |
I perioden 27/1 til 31/5 blev kølelasten udvidet under værftsophold i Frederikshavn. |
|||||||||||
1949: |
-1952: Fart hovedsalig København – London. |
|||||||||||
1953: |
-1965: Fart hovedsalig Danmark – U.K. |
|||||||||||
1965: |
En returrejse Esbjerg – Algier. |
|||||||||||
1966: |
Salgsdokning 9/3 i Frederikshavn. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 5/4 til Eletson Maritime Corp., Piræus, Grækenland. Overtaget 13/4 og omdøbt til ”Maria T”. |
|||||||||||
1972: |
Solgt til Rigas Bros. & Dinos Mitropoulis, Piræus og omdøbt til ”Mathios”. |
|||||||||||
1978: |
Ophugget hos Kyriazis Bros. |
"Tunis" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Maria T." passerer Hook van Holland /7-1970 Foto: Bertil Palm. Fra Malcolm Granfield´s arkiv. |