M/S.

”Trondhjem”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NTKR/OXUA.

Byggeår:

1915.

Byggested:

Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

148.

Besætning:

 

Køl lagt:

15/1-1915.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/8-1915.

Antal  reefers:

 

Længde:

73,85 m.

Brt:

1.076.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl dampmaskine

Bredde:

10,67 m.

Nrt:

569.

HK:

900 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,60 m.

Tdw:

1.269.

Fart i knob:

11,00

Prøvetur:

7/10-1915.

Periode i fart:

1916 – 1940.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/10-1915.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

7/1-1916.

Salgsår:

 

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5603971.

Skibets videre historie:

1916:

Afsejlede 7/1 fra København mod Liverpool på jomfrurejse.

1916:

-1917: Fart København – U.K.

1917:

-1920: Fart København – Norges Vestkyst.

1921:

1922: Fart Stettin - København – Norges Vestkyst.

1922:

Omdøbt 1/12 til ”Sleipner” før indsættelse på rute til Færøerne.

1922:

Afsejlede 5/12 fra København. I fart Leith – Færøerne – København.

1936:

I perioden 7/1 til 27/8-1939: Fart København – Gdynia – Danzig.

1939:

I Malteser Kors Flåden (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html).

1939:

-1940: Fart hovedsalig: Esbjerg – Hull/Grimsby/Tilbury/Manchester.

1940:

Under rejse 16/2 mellem Methil og Esbjerg, blev skibet torpederet af den tyske U-båd U-14 i Nordsøen på position 58.18N – 1.46W ca. 45 sømil nord for Rattray Head. Alle ombordværende blev reddet, 7 af dem blev samlet op af de britiske destroyer ”Kipling”.

 


"Trondhjem" sammen med tysk krigsfartøj - formentlig under 1. verdenskrig
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS