M/S. |
”Trondhjem” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NTKR/OXUA. |
|||||||
Byggeår: |
1915. |
Byggested: |
Helsingørs Jernskibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
148. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
15/1-1915. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
11/8-1915. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
73,85 m. |
Brt: |
1.076. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
10,67 m. |
Nrt: |
569. |
HK: |
900 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,60 m. |
Tdw: |
1.269. |
Fart i knob: |
11,00 |
|||||||
Prøvetur: |
7/10-1915. |
Periode i fart: |
1916 – 1940. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
8/10-1915. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
7/1-1916. |
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5603971. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1916: |
Afsejlede 7/1 fra København mod Liverpool på jomfrurejse. |
|||||||||||
1916: |
-1917: Fart København – U.K. |
|||||||||||
1917: |
-1920: Fart København – Norges Vestkyst. |
|||||||||||
1921: |
1922: Fart Stettin - København – Norges Vestkyst. |
|||||||||||
1922: |
Omdøbt 1/12 til ”Sleipner” før indsættelse på rute til Færøerne. |
|||||||||||
1922: |
Afsejlede 5/12 fra København. I fart Leith – Færøerne – København. |
|||||||||||
1936: |
I perioden 7/1 til 27/8-1939: Fart København – Gdynia – Danzig. |
|||||||||||
1939: |
I Malteser Kors Flåden (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html). |
|||||||||||
1939: |
-1940: Fart hovedsalig: Esbjerg – Hull/Grimsby/Tilbury/Manchester. |
|||||||||||
1940: |
Under rejse 16/2 mellem Methil og Esbjerg, blev skibet torpederet af den tyske U-båd U-14 i Nordsøen på position 58.18N – 1.46W ca. 45 sømil nord for Rattray Head. Alle ombordværende blev reddet, 7 af dem blev samlet op af de britiske destroyer ”Kipling”. |
"Trondhjem" sammen med tysk krigsfartøj - formentlig under 1. verdenskrig Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |