S/S.

”Tomsk”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NRQF/OUMN.

Byggeår:

1911.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark

Byggenr:

281.

Besætning:

 

Køl lagt:

12/1-1911.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

6/4-1911.

Antal  reefers:

 

Længde:

80,59 m.

Brt:

1.229.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,28 m.

Nrt:

709.

HK:

1.000 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,09 m.

Tdw:

1.930.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

1/6-1911.

Periode i fart:

1911 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/6-1911.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

9/6-1911.

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1167567.

Skibets videre historie:

1911:

Afsejlede 9/6 fra København på jomfrutur mod Riga.

1911

-1914: I fart Riga/St. Petersborg – København – Antwerpen – Middelhavet.

1914

-1916: I fart København – Nord Amerika.

1917

-1938: I fart København – Antwerpen – Vestlige Middelhav. Periodevis i fart Baltikum – København – Antwerpen/Frankrig/Manchester – Liverpool – Swansea.

1937

-1939: Periodevis i fart København – Antwerpen/Levanten.

1939

-1940: I fart Danmark – U.K.

1939:

I Malteser Kors Flåden.

1940:

 Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 ankom skibet til Manchester.

1940:

Beslaglagt 16/5 af Ministry of Transport og tildelt Richley Halvorsen & Cample, London

1944:

Ankom 7/6 til ”Utah Beach” i Normandiet med forsyninger til de allieredes invasion.

1945:

Returneret til DFDS 5/10.

1945

1953: Hovedsalig i fart København – Antwerpen.

1946

-1951: Periodevis i fart Danmark – U.K.

1948

-1951: Periodevis i fart København – Antwerpen – Frankrig/Portugal.

1948:

Under rejse 17/8 mellem Rotterdam – Aarhus med bl.a eddike syre i tromler udbrød der brand ombord ca. 3 sømil fra Aarhus. Slæbt til Aarhus, hvor skibet sank i havnen. Branden var slukket næste dag. Skibet fortsatte siden mod København for besigtigelse af skaderne. Senere repareret på Frederikshavn Værft,

1953

-1957: I fart København – Ghent/Antwerpen.

1957:

Ankom 3/9 til København fra Aarhus for oplægning.

1959:

Solgt 18/4 til Eisen und Matall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning. Ankom til Hamburg 22/4 og rapporteret færdigophugget 10/6.

 


"Tomsk" langs kaj i Malaga
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS