S/S. |
”Tomsk” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NRQF/OUMN. |
|||||||
Byggeår: |
1911. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
281. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
12/1-1911. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
6/4-1911. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
80,59 m. |
Brt: |
1.229. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,28 m. |
Nrt: |
709. |
HK: |
1.000 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,09 m. |
Tdw: |
1.930. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
1/6-1911. |
Periode i fart: |
1911 – 1957. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
8/6-1911. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
9/6-1911. |
Salgsår: |
1959. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 1167567. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1911: |
Afsejlede 9/6 fra København på jomfrutur mod Riga. |
|||||||||||
1911 |
-1914: I fart Riga/St. Petersborg – København – Antwerpen – Middelhavet. |
|||||||||||
1914 |
-1916: I fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1917 |
-1938: I fart København – Antwerpen – Vestlige Middelhav. Periodevis i fart Baltikum – København – Antwerpen/Frankrig/Manchester – Liverpool – Swansea. |
|||||||||||
1937 |
-1939: Periodevis i fart København – Antwerpen/Levanten. |
|||||||||||
1939 |
-1940: I fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1939: |
I Malteser Kors Flåden. |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 ankom skibet til Manchester. |
|||||||||||
1940: |
Beslaglagt 16/5 af Ministry of Transport og tildelt Richley Halvorsen & Cample, London |
|||||||||||
1944: |
Ankom 7/6 til ”Utah Beach” i Normandiet med forsyninger til de allieredes invasion. |
|||||||||||
1945: |
Returneret til DFDS 5/10. |
|||||||||||
1945 |
1953: Hovedsalig i fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1946 |
-1951: Periodevis i fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1948 |
-1951: Periodevis i fart København – Antwerpen – Frankrig/Portugal. |
|||||||||||
1948: |
Under rejse 17/8 mellem Rotterdam – Aarhus med bl.a eddike syre i tromler udbrød der brand ombord ca. 3 sømil fra Aarhus. Slæbt til Aarhus, hvor skibet sank i havnen. Branden var slukket næste dag. Skibet fortsatte siden mod København for besigtigelse af skaderne. Senere repareret på Frederikshavn Værft, |
|||||||||||
1953 |
-1957: I fart København – Ghent/Antwerpen. |
|||||||||||
1957: |
Ankom 3/9 til København fra Aarhus for oplægning. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 18/4 til Eisen und Matall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning. Ankom til Hamburg 22/4 og rapporteret færdigophugget 10/6. |
"Tomsk" langs kaj i Malaga Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |