T/S.

”Thyra”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

NDVT/OXZA.

Byggeår:

1923.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark

Byggenr:

173.

Besætning:

 

Køl lagt:

23/6-1922.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

6/12-1922.

Antal  reefers:

 

Længde:

75,47 m.

Brt:

1.088.

Hovedmaskine:

1 stk. dampturbine.

Bredde:

10,85 m.

Nrt:

560.

HK:

915.

KW:

 

Dybgang:

5,03 m.

Tdw:

1.535.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

7/4-1923.

Periode i fart:

1923 – 1956.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/4-1923.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

10/4-1923.

Salgsår:

1957.

 

Rederi:  DFDS, Odense.                                                                                                    IMO-nummer: 1167510.

Skibets videre historie:

1923:

Var tiltænkt navnet ”Helge” men det blev ændret til ”Thyra” inden søsætningen.

1923:

Afsejlede 10/4 fra Frederikshavn mod Esbjerg og Grimsby.

1923

-1940: Fart hovedsalig Danmark – Newcastle/Leith.

1923

-1924: Periodevis i fart Esbjerg – London/Grimsby.

1938:

Periodevis i fart København – Hull/London.

1939:

I Malteserkors Flåden.

1940:

I fart Danmark – Leith/Hull/Glasgow.

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 befandt skibet sig i Hull, hvortil det ankom 3/4.

1940:

Beslaglagt 9/5 af den britiske regering (Ministry of Transport) og tildelt Ellerman´s Wilson Line Ltd., London. Omdøbt til ”Thyra II”.

1944:

I /6 deltog skibet i de allieredes invasion i Normandiet.

1945:

Returneret til DFDS 28/6 og omdøbt til ”Thyra”.

1945

-1956: Fart hovedsalig Danmark – U.K., Danmark – Newcastle/Leith eller Esbjerg – Grimsby.

1945

-1948: Periodevis i fart Danmark – Antwerpen.

1946:

Periodevis i fart Danmark – Leningrad.

1949

-1951: Periodevis i fart København – Aarhus – Aalborg – Esbjerg – Le Havre.

1951:

Periodevis i fart København – Helsingfors – Gdynia.

1956:

Ankom 6/8 til København fra Grimsby for oplægning.

1957:

Solgt 8/2 til Eisen und Metall K.G., Lehr & co., Hamburg.

1957:

Ankom 19/2 til Bremerhaven for ophugning.

 


"Thyra"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til DFDS