S/S.

”Svava”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NMPL/OULZ

Byggeår:

1904.

Byggested:

A/S Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft, København, Danmark.

Byggenr:

44.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

16/12-1903.

Antal  reefers:

 

Længde:

73,76 m

Brt:

1.190.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

10,36 m.

Nrt:

697.

HK:

700 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,52 m.

Tdw:

1.875.

Fart i knob:

8,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1926 – 1944.

Ex. Navne:

”Bjørn”

Leveret:

9/2-1904.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Forlist:

1944.

 

Rederi:  DFDS, Helsingør.                                                                                                IMO-nummer: 1167614

Skibets videre historie:

1904:

Leveret 9/2 til A/S Dampskibsselskabet Viking (A.O. Andersen & Co.), København under navnet ”Bjørn”.

1914:

1922

Solgt 18/3 til A/S Dampskibsselskabet Valkyrien (A.O. andersen & Co.), København (fra 10/4-1926 Helsingør) og omdøbt til ”Svava”.

-1926: I timecharter til DFDS for fart mellem Libau – København – London/Hull og København – Antwerpen – Vestlige Middelhav.

1926:

Solgt 7/6 til A/S Dampskibsselskabet Viking, Helsingør.

1926:

Solgt 7/6 til DFDS, Helsingør (fra 28/7-1931 Middelfart)

1927:

I trampfart Tyskland/U.K. – Vestlige Middelhav.

1928

-1939: I fart Danmark – Antwerpen.

1938:

En rejse København – Sukkertoppen – Mamorilik – Umanak – Jacobshavn.

1939

-1940: I fart Danmark – Leith/london/Liverpool/Swansea.

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 lå skibet i Antwerpen, hvortil det var ankommet 5/4.

1940:

Beslaglagt 10/5 af den belgiske regering. Afsejlede fra Antwerpen 12/5 mod Ostende, hvortil skibet ankom følgende dag.

1940:

Beslaglagt 13/6 af den britiske regering (Ministry of Transport) og tildelt S. Marchall & Co., London.

1944:

Sunket 10/3 under rejse Amble – London med kul. Sank ud for Blyth efter kollision med ”Fort De Beauséjour”. Ni personer mistede livet.



"Svava" langs kaj i Randers
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS