S/S.

”Svanholm”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NDPW/OULY.

Byggeår:

1922.

Byggested:

Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

164.

Besætning:

 

Køl lagt:

13/5-1921.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/1-1922.

Antal  reefers:

 

Længde:

79,25 m.

Brt:

1.321.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,58 m

Nrt:

764.

HK:

700 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,20 m.

Tdw:

2.368.

Fart i knob:

8,5.

Prøvetur:

29/7-1922.

Periode i fart:

1922 – 1940.
1945 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/7-1922.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

12/8-1922.

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1167556.

Skibets videre historie:

1922:

Afsejlede fra København 12/8 på jomfrurejse til Libau.

1922:
1926:

-1938: Fart hovedsalig Østersøen – København – Manchester – Liverpool – Swansea.
Hjemskrevet i Aalborg fra 6/12.

1938:

-1939: I fart København – Antwerpen – Vestlige Middelhav/Levant.

1939:

1939:

1940:
1940:
1945:

1945:

I ”Malteser Kors Flåden” (Se: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html).
-1940: I fart Danmark – U.K.
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 lå skibet i Manchester, hvortil det var ankommet 2/4.
Tilbageholdt af Den Britiske Regering (Ministry of Transport) Tildelt Ellerman’s Wilson Line Ltd., London.
Tilbagelevet til DFDS 28/9 i Liverpool.
-1957: Fart hovedsalig Danmark – U.K. – København Swansea/Liverpool/Manchester. Periodevis også i fart Danmark – Antwerpen.

1955:

Periodevis i fart Ghent - Danmark

1956:

Div. trampfarter: Østersøen – Holland/Belgien.

1957:

Ankom 24/9 til København fra London, derefter oplagt.

1959:

Solgt til Brugse Scheepssloperij N.V., Bruges for ophugning. Overtaget af ophuggerne 30/12 i København.

1960:

Ankom 28/1 til Bruges.

1960:

Ophugning påbegyndt /3.

 


"Svanholm"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS