M/S. |
”Sussex” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OYKH. |
|||||||
Byggeår: |
1966. |
Byggested: |
Cantieri Navale Felszegi S.p.A., Trieste, Italien. |
|||||||||
Byggenr: |
82. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
25/4-1965. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
19/2-1966. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
79,20 m. |
Brt: |
999. |
Hovedmaskine: |
1 stk. MaK 10MZU 582AK. |
|||||||
Bredde: |
14,71 m. |
Nrt: |
424. |
HK: |
2.200 bhk. |
KW: |
1.619. |
|||||
Dybgang: |
3,70 m. |
Tdw: |
1.069. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
5/8-1966. |
Periode i fart: |
1966 – 1974. |
Ex. Navne: |
”United” |
|||||||
Leveret: |
10/8-1966. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1979. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 6609303. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1966: |
Leveret 10/8 under navnet ”United” for turen fra byggeværftet til København. |
|||||||||||
1966: |
Afsejlede 12/8 fra Trieste mod København, hvortil skibet ankom 25/8. |
|||||||||||
1966: |
Omdøbt 29/8 til ”Sussex”. |
|||||||||||
1966: |
Afsejlede 6/9 fra København mod Antwerpen. |
|||||||||||
1966 |
-1968: Fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1968 |
-1974: Fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1969: |
I perioden 14/10 - /11 blev skibet forlænget ved Boele´s Scheepswerven en Machinefabriek N.N., Bolnes, Holland. Ny længde: 94,19 m. Ny tonnage: 1.211 brt. 568 nrt. 1.471 tdw. |
|||||||||||
1974: |
Omdøbt 26/2 til ”Nopal Surf” under charterperiode til Nopal Line (Øyvind Lorentzen) for to års fart i Caribien. |
|||||||||||
1974: |
Afsejlede 15/3 fra Aalborg mod Caribien via Hamburg og Madeira. |
|||||||||||
1976: |
Omdøbt 29/3 til ”Sussex”. |
|||||||||||
1976: |
I timecharter /4 til
B.F.I. Line Ltd., London for 4 rejser Avonmouth/Sheerness – Las Palmas –
Tema – Lagos – Las Palmas – Antwerpen – Sheerness. |
|||||||||||
1976: |
I perioden 5/10 – 13/10 I fart Esbjerg – U.K. |
|||||||||||
1976: |
Oplagt i Frederikshavn fra 15/10. |
|||||||||||
1976: |
I fart /12 Esbjerg –
Harwich/Newcastle (North Shields). |
|||||||||||
1977: |
Fra /02 i 6 måneders
charter til Truckline Ferries, Paris for fart Cherburg – Poole. |
|||||||||||
1977: |
Fra /8 i timecharter til Cobelfret N.V., Antwerpen for fart Antwerpen – Harwich. |
|||||||||||
1978: |
Ankom 2/3 til Esbjerg fra Harwich, derefter oplagt. |
|||||||||||
1978: |
Fra 30/11 oplagt i København. |
|||||||||||
1979: |
Solgt 20/12 til Abdul Jaeel Musa A. Samkari, Jeddah, Saudi Arabien. Overtaget 28/12 og omdøbt til ”Sattam”. |
|||||||||||
1980: |
Overtaget af Abushal Shipping & Trading Etablisment, Jeddah. |
|||||||||||
1982: |
Overtaget af Najd
Trading & Construction Etablishment (Najd Marine Corp. S.A.), Jeddah. |
|||||||||||
1996: |
Ophugget I Indien. |
"Sussex" på vej gennem Kieler Kanalen 16/11-1966 Foto: © Michael Neidig. |
"Sussex" efter forlængelse Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |