S/S.

”Storebelt”

Hjemsted:

Nakskov.

Kaldesignal:

NSGP.

Byggeår:

1880.

Byggested:

Lobnitz, Coulhorn & Co., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

176.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal passagerer:

12.

Søsat:

18/12-1879.

Antal  reefers:

 

Længde:

60,53 m.

Brt:

589.

Hovedmaskine:

1 stk. 2 cyl. compound dampmaskine.

Bredde:

8,23 m.

Nrt:

328.

HK:

710 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,15 m.

Tdw:

540.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1883 – 1922.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/2-1880.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi:  DFDS, Nakskov.                                                                                                 IMO-nummer: 5609066.

Skibets videre historie:

1880:

Leveret /2 til A/S Det lollandsk – engelske Dampskibsselskab (G. Bøttern), Nakskov. Fart: Danmark – Newcastle.

1883:

Solgt 4/1 til DFDS, Nakskov.

1883:

Afsejlede 3/1 fra Nakskov mod Newcastle via Svendborg og Nyborg.

1883:

-1922: Hovedsalig i fart Danmark – Newcastle.

1914:

Hjemhavn ændret til Odense 20/6.

1914:

-og 1915: Periodevis i fart Sverige – U.K.

1915:

Til 1921: Periodevis i fart Danmark – Leith.

1919:

-og 1920: Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby.

1922:

Tabte skruen 1/1 under rejse mellem Odense – Newcastle med landbrugsprodukter under storm i Nordsøen ud for Hirtshals. Besætningen satte følgende sejl og fortsatte rejsen, men man måtte slutteligt ankre op nær kysten. Skibet drev på grund 2/1, da ankerkæden knækkede.

1922:

Bjærget 23/1 og slæbt til Frederikshavn.

1922:

D. 7/3 blev skibet dokket for inspektion af skaderne, efter denne opgav man reparation.

1922:

Solgt 23/3 til Mezz & Bleckwehl, Hamburg for ophugning.

1922:

Rapporteret ophugget /10.

 


"Storebelt"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS