S/S. |
”Storebelt” |
Hjemsted: |
Nakskov. |
Kaldesignal: |
NSGP. |
|||||||
Byggeår: |
1880. |
Byggested: |
Lobnitz, Coulhorn &
Co., Renfrew, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
176. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal passagerer: |
12. |
|||||||||
Søsat: |
18/12-1879. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
60,53 m. |
Brt: |
589. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 2 cyl. compound dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
8,23 m. |
Nrt: |
328. |
HK: |
710 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,15 m. |
Tdw: |
540. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1883 – 1922. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/2-1880. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Nakskov.
IMO-nummer: 5609066. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1880: |
Leveret /2 til A/S Det lollandsk – engelske Dampskibsselskab (G. Bøttern), Nakskov. Fart: Danmark – Newcastle. |
|||||||||||
1883: |
Solgt 4/1 til DFDS, Nakskov. |
|||||||||||
1883: |
Afsejlede 3/1 fra Nakskov mod Newcastle via Svendborg og Nyborg. |
|||||||||||
1883: |
-1922: Hovedsalig i fart Danmark – Newcastle. |
|||||||||||
1914: |
Hjemhavn ændret til Odense 20/6. |
|||||||||||
1914: |
-og 1915: Periodevis i fart Sverige – U.K. |
|||||||||||
1915: |
Til 1921: Periodevis i fart Danmark – Leith. |
|||||||||||
1919: |
-og 1920: Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby. |
|||||||||||
1922: |
Tabte skruen 1/1 under rejse mellem Odense – Newcastle med landbrugsprodukter under storm i Nordsøen ud for Hirtshals. Besætningen satte følgende sejl og fortsatte rejsen, men man måtte slutteligt ankre op nær kysten. Skibet drev på grund 2/1, da ankerkæden knækkede. |
|||||||||||
1922: |
Bjærget 23/1 og slæbt til Frederikshavn. |
|||||||||||
1922: |
D. 7/3 blev skibet dokket for inspektion af skaderne, efter denne opgav man reparation. |
|||||||||||
1922: |
Solgt 23/3 til Mezz & Bleckwehl, Hamburg for ophugning. |
|||||||||||
1922: |
Rapporteret ophugget /10. |
"Storebelt" Foto: Widar Krogstads arkiv. |