S/S. |
”Russ” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NJFM. |
|||||||
Byggeår: |
1897. |
Byggested: |
Sir Raylton Dixon & Co.,
Middlesbrough, England. |
|||||||||
Byggenr: |
442. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
17/4-1897. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
99,06 m |
Brt: |
2.463. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. dampmaskine |
|||||||
Bredde: |
13,11 m. |
Nrt: |
1.535. |
HK: |
960 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,74 m. |
Tdw: |
4.160. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
15/6-1897. |
Periode i fart: |
1920 – 1922. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/6-1897. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1922. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 3006878. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1897: |
Afleveret 15/6 til A/S
Det Dansk Russiske Dampskibsselskab, København. |
|||||||||||
1920: |
Solgt 7/4
til DFDS, København. Navn uændret. Skibet blev overtaget mens det var i
timecharter til ”Fragtnævnet”. Charterperioden ophørte 9/9. Derefter
udførte skibet en returrejse København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1921: |
Oplagt i København fra
23/1 til 9/4-1922. |
|||||||||||
1922: |
En returrejse København –
New Orleans samt en returrejse København – London. |
|||||||||||
1922: |
Solgt 28/8
til Ångfartygs A/B Kjell (Harald Jeansson), Kalmar. (Fra 9/12-1937:
Stockholm. Overtaget 13/10 og omdøbt til ”Fram”. |
|||||||||||
1940: |
Under rejse
1/2 Stockholm – West Hartepool i ballast, blev skibet torpederet af den
tyske u-båd U – 13 i Rosehearty Bay, Skotland på position 57.43 N – 2.06
W. Ni mand mistede livet. |
"Russ" i Miraminchi, New Brunswick, Canada /7-1917 Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Russ" med skader i stævnen Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |