S/S. |
”Romny” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NSFW. |
|||||||
Byggeår: |
1913. |
Byggested: |
A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
138. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
27/7-1912. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/1-1913. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
75,47 m. |
Brt: |
1.024. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,85 m. |
Nrt: |
525. |
HK: |
800 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,12 m. |
Tdw: |
1.778. |
Fart i knob: |
10,5. |
|||||||
Prøvetur: |
7/3-1913. |
Periode i fart: |
1913 – 1918. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
7/3-1913. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
|
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer:
1140266. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1913: |
Afsejlede 27/2 fra København mod Newcastle. |
|||||||||||
1913: |
-1914: I fart Østersøen – København – Frankrig/Portugal/Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1914: |
-1916: I fart København – Middelhavet. |
|||||||||||
1917: |
Rekvireret 9/3 til den engelske regering (The Shipping Controller) og tildelt Lambert Bros. Ltd., London. |
|||||||||||
1918: |
D. 26/2 blev skibet torpederet af en tysk U-båd og sank efterfølgende 10 mil NNØ for Cape Barfleur. Ni personer mistede livet. |
"Romny" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |