M/S

M/S.

”Oklahoma”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUPN.

Byggeår:

1956.

Byggested:

Helsingør Skibsværft- og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

329.

Besætning:

 

Køl lagt:

3/2-1956.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

22/6-1956.

Antal  reefers:

 

Længde:

108,30 m.

Brt:

4.048.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 650-VTBF-110.

Bredde:

15,13 m.

Nrt:

2.333.

HK:

3.200.

KW:

 

Dybgang:

6,30 m.

Tdw:

4.948.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

12/10-1956.

Periode i fart:

1956 – 1970.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/10-1956.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

25/10-1956.

Salgsår:

1970.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5261661.

Skibets videre historie:

1956:

Afsejlede 25/10 på jomfruturen fra København til Nord Amerika.

1956:

-1969: Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1958:

Periodevis i fart for Nordana Line.

1958:

-1961: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant/Vestlige Middelhav.

1959:

Periodevis i fart København – Odense – Aarhus – Hull.

1960:

-1962: Periodevis i fart København – London.

1966:

-1970: Hovedsalig i fart for Nordana Line.

1970:

Ankom 30/3 til Frederikshavn fra Preston for salgsdokning. Derefter oplagt.

1970:

Solgt 4/8 til Euroship Navigation Co. S.A., Piræus Grækenland. Overtaget 6/8 og omdøbt til ”Eurodawn”

1972:

Solgt til Dalex Shipping Co., Piræus. Omdøbt til ”Barma”.

1973:

Solgt til Baltica Armadores S.A., Piræus. Omdøbt til ”Varres”.

1974:

Overtaget af Varres Compania Naviera S.a. uden navneændring.

1976:

Solgt til Efxionos Shipping Co., Lismassol, Cypern. Omdøbt til ”Aspaki”.

1978:

Omdøbt til ”Triaena I”

1982:

Ankom 29/4 til Chalkis for oplægning.

1988:

Ankom /6 til Aliaga for ophugning.

 


"Oklahoma"
Foto: Postkort.

"Varres" på New Waterway v/ Rozenburg 1975
Foto: MG Collection.

Tilbage til DFDS