M/S.

”Nebraska”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWFQ.

Byggeår:

1966.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

375.

Besætning:

 

Køl lagt:

8/9-1965.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/1-1966.

Antal  reefers:

 

Længde:

141,10 m.

Brt:

4.505.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 1062-VTBF-140.

Bredde:

18,80 m.

Nrt:

2.280.

HK:

10.900 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,38 m.

Tdw:

6.667.

Fart i knob:

19,0.

Prøvetur:

14/6-1966.

Periode i fart:

1966 – 1972.

Ex. Navne:

 

Leveret:

14/6-1966.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

15/6-1966.

Salgsår:

1972.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 6606002.

Skibets videre historie:

1966:

Var oprindelig tiltænkt navnet ”Alaska”, men det navn var allerede optaget i Dansk Skibsregister.

1966:

Afsejlede på jomfrurejse 15/6 fra København.

1966:

-1968: I fart København - Nord Amerika.

1968:

-1972: I fart København – Syd Amerika.

1967:

-1971: Periodevis i fart København – Haifa.

1970:

I timecharter /6 for en rejse Liverpool – Glasgow – Los Angeles – San Francisco – Seattle – Vancouver.

1970:

I timecharter /10 til Canadian Transport for rejse Canada – Brasilien.

1970:

En rejse /11 Brasilien – Las Palmas - Italien

1972:

I timecharter /4 for to rejser Hamburg – Antwerpen – Rotterdam – Hamilton – Mexico – U.S. Gulf.

1972:

Ankom 2/10 til Helsingør for salgsdokning.

1972:

Solgt 16/10 til Italia Societá per Azioni di Navigazione, Genova. Overtaget af de nye ejere 17/10 og omdøbt til "D´Azeglio".

1984:

Overtaget af Grimaldi Compagnia di Navigazione S.p.A. (Grinav), Genova uden navneændring.

1984.

Forlod 6/12 Genova i slæb for La Spezia for ophugning.

1985:

Ophugget hos Cantieri de Lotti S.p.A., La Spezia. Spanien.

 


"Nebraska" passerer Gravesend 23/5-1967
Foto: Malcolm Cranfield.

 
"Nebraska"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.
   
"Nebraska" i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.

Tilbage til DFDS