M/S. |
”Melos” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OUIA. |
|||||||
Byggeår: |
1949. |
Byggested: |
Frederikshavn Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
214. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
10/2-1947. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
20/5-1948. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
101,00 m. |
Brt: |
1.767. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 850-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,26 m. |
Nrt: |
918. |
HK: |
2.550 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,61 m. |
Tdw: |
2.675. |
Fart i knob: |
14,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1949 – 1968. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
29/3-1949. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
2/4-1949. |
Salgsår: |
1968. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5231800. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1949: |
Afsejlede fra København mod Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1949: |
-1968: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1965: |
I fart København – London – Vera Cruz – Tampico. |
|||||||||||
1965: |
Alvorligt skadet i havn i New Orleans da hun blev påsejlet af ”Devon” af Newcastle. |
|||||||||||
1967: |
/12 - /1-1968: I fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1968: |
Ankom 9/4 til København fra Famagusta for salgsdokning på B&W Værft. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 16/4 til Associated Levant Lines Ltd. S.A.R.L. (T. Gargour & Fils), Beirut. |
|||||||||||
1968: |
Overtaget 17/4 af de nye ejere og omdøbt til ”Bouar”. |
|||||||||||
1978: |
Overført til Nouran Shipping Co. (T. Gargour & Fils), Beitut. Omdøbt til ”Nouran”. |
|||||||||||
1981: |
Ophugning påbegyndt 20/5 hos Muzammilullah Khan, Gadadi Beach. |
"Melos" oplagt i København sammen med to rederi søstre engang i 1960érne Foto: Svend Raether. |
"Bouar" passerer Rozenburg undervejs på New Waterway Foto: MG Collection. |