M/S.

”Maine”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OWOP.

Byggeår:

1945.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

212.

Besætning:

 

Køl lagt:

10/5-1943.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

28/7-1944.

Antal  reefers:

 

Længde:

106,98 m.

Brt:

3.541.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 750-VF-90.

Bredde:

14,39 m.

Nrt:

2.521.

HK:

2.250 bhk.

KW:

1.656.

Dybgang:

6,89 m.

Tdw:

4.825.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

27/10-1945.

Periode i fart:

1945 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

27/10-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/11-1945.

Salgsår:

1966.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5217696.

Skibets videre historie:

1945:

Afsejlede 1/11 fra København på jomfrutur.

1945

-1954: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levanten eller København – Nord Amerika.

1946:

Periodevis i fart København – Syd Amerika.

1956

-1966: Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1964:

Oplagt i København i perioden 20/6 – 21/10.

1964

-1965: Periodevis i fart for Nordana Line.

1966:

Ankom 22/7 til København fra Gdynia for oplægning.

1966:

Solgt 15/11 til Norgreek Shipping Co. Ltd. (Zachos Hazifotiou & Gunnar Gran), Piræus. Overtaget 18/11 og omdøbt til “Hilde Manita”.

1969:

Oplagt /8 I Eleusis Bay afventende auktion pga. finansielle problemer.

1969:

Beslaglagt 9/9.

1969:

Drev på grund under en storm 6/12. Slæbt på ret køl 12/12.

1969:

Tvangs aktion undgået 21/12 da DFDS stadig havde sikkerhed i skibet.

1970:

Solgt 25/1 på auktion til Baltic Levant Co. (Stanley Beja), Piræus

1970:

Solgt 18/3 til Nikopan Shipping Shipping Co. S.A. (Pan. Vlastos), Piræus. Overtaget 2/4 og omdøbt til “Aghios Georgios”.

1973:

Solgt til Stereo Shipping Co. S.A. (Titika Shipping Co. S.A.), Piræus. Omdøbt til “Lucky”.

1975:

Solgt til Panagitza Co. S.A. (Costas Velissarios), Piræus. Omdøbt til “Capetan Comninos).

1975:

Under rejse 20/6 fra Piræus til Lagos med cement, for anker på Lagos Roads, blev skibet påsejlet af “Texaco Brussel”.

1975:

Slæbt til Lagos 23/6 . Under udlosning blev lasten fyldt med vand. For at undgå skibet gik til bunds, blev det sat på grund. Slæbt fra Lagos 18/7 og sat på grund 3 mil øst for havnen.

1975:

Brækket over i to halvdele 26/9.

1976:

Erklæret CTL (Constructive total loss) 3/3.

 


"Maine"
Foto: Gert Pedersen´s arkiv.

Tilbage til DFDS