M/S. |
”Maine” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWOP. |
|||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
212. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
10/5-1943. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
28/7-1944. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
106,98 m. |
Brt: |
3.541. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 750-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
14,39 m. |
Nrt: |
2.521. |
HK: |
2.250 bhk. |
KW: |
1.656. |
|||||
Dybgang: |
6,89 m. |
Tdw: |
4.825. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
27/10-1945. |
Periode i fart: |
1945 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
27/10-1945. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
1/11-1945. |
Salgsår: |
1966. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5217696. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Afsejlede 1/11 fra København på jomfrutur. |
|||||||||||
1945 |
-1954: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levanten eller København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1946: |
Periodevis i fart København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1956 |
-1966: Fart hovedsalig København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1964: |
Oplagt i København i perioden 20/6 – 21/10. |
|||||||||||
1964 |
-1965: Periodevis i fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1966: |
Ankom 22/7 til København fra Gdynia for oplægning. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 15/11 til
Norgreek Shipping Co. Ltd. (Zachos Hazifotiou & Gunnar Gran), Piræus.
Overtaget 18/11 og omdøbt til “Hilde Manita”. |
|||||||||||
1969: |
Oplagt /8 I Eleusis Bay afventende auktion pga. finansielle problemer. |
|||||||||||
1969: |
Beslaglagt 9/9. |
|||||||||||
1969: |
Drev på grund under en storm 6/12. Slæbt på ret køl 12/12. |
|||||||||||
1969: |
Tvangs aktion undgået 21/12 da DFDS stadig havde sikkerhed i skibet. |
|||||||||||
1970: |
Solgt 25/1 på auktion til Baltic Levant Co. (Stanley Beja), Piræus |
|||||||||||
1970: |
Solgt 18/3 til Nikopan Shipping Shipping Co. S.A. (Pan. Vlastos), Piræus. Overtaget 2/4 og omdøbt til “Aghios Georgios”. |
|||||||||||
1973: |
Solgt til Stereo
Shipping Co. S.A. (Titika Shipping Co. S.A.), Piræus. Omdøbt til
“Lucky”. |
|||||||||||
1975: |
Solgt til Panagitza
Co. S.A. (Costas Velissarios), Piræus. Omdøbt til “Capetan Comninos). |
|||||||||||
1975: |
Under rejse 20/6 fra Piræus til Lagos med cement, for anker på Lagos Roads, blev skibet påsejlet af “Texaco Brussel”. |
|||||||||||
1975: |
Slæbt til Lagos 23/6 . Under udlosning blev lasten fyldt med vand. For at undgå skibet gik til bunds, blev det sat på grund. Slæbt fra Lagos 18/7 og sat på grund 3 mil øst for havnen. |
|||||||||||
1975: |
Brækket over i to halvdele 26/9. |
|||||||||||
1976: |
Erklæret CTL
(Constructive total loss) 3/3. |
"Maine" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |