S/S. |
”Lolland” |
Hjemsted: |
Nakskov. |
Kaldesignal: |
NTDP. |
|||||||
Byggeår: |
1882. |
Byggested: |
H. McIntyre & Co.,
Merksworth Yard, Paisley, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
84. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
31/1-1882. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
54,25 m. |
Brt: |
493. |
Hovedmaskine: |
1 stk dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
8,10 m. |
Nrt: |
284. |
HK: |
420 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,11 m. |
Tdw: |
584. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
7/3-1882. |
Periode i fart: |
1883 – 1909. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
7/3-1882. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Forlist: |
1909. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Nakskov.
IMO-nummer: 5609062. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1882: |
Leveret til A/S Det lollandsk-engelske Dampskibsselskab, Nakskov. I fart Danmark – Newcastle. |
|||||||||||
1883: |
Solgt 4/1 til DFDS, Nakskov. |
|||||||||||
1883: |
Afsejlede 7/1 fra Nakskov mod Newcastle via Svendborg og Nyborg. |
|||||||||||
1883: |
-1909: Fart hovedsalig Danmark – Newcastle. |
|||||||||||
1888: |
-1890: I fart Esbjerg – Hull. |
|||||||||||
1890: |
-1903: Periodevis i fart:
Danmark – Leith. |
|||||||||||
1909: |
Under rejse Newcastle – Nakskov 1/9 med en last kul, kæntrede skibet i Nordsøen efter lasten havde forskubbet sig i hårdt vejr. Alle ombordværende blev reddet. |
"Lolland" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |