S/S.

”L. P. Holmblad.”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NGCH.

Byggeår:

1893.

Byggested:

Lobnitz & Co., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

402.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

31/5-1893.

Antal  reefers:

 

Længde:

89,31 m.

Brt:

2.141.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,52 m.

Nrt:

1.473.

HK:

900 ihk.

KW:

662.

Dybgang:

6,00 m.

Tdw:

2.835.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

4/7-1893.

Periode i fart:

1893 – 1924.

Ex. Navne:

 

Leveret:

4/7-1893.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

15/7-1893.

Salgsår:

1924.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5600519.

Skibets videre historie:

1893:

Ankom 9/7 til København fra byggeværftet.

1893:

Afsejlede fra København 15/7 på jomfrurejse til St. Petersborg.

1893

-1898: I fart St. Petersborg/Riga – København –Antwerpen – Middelhavet – Sortehavet. Skibet gjorde 14 returrejse til Sortehavet frem til 9/5-1898.

1898

-1913: Hovedsalig i fart København – Nordamerika.

1906

-1914: Periodevis i fart Baltikum – København – Antwerpen – Middelhavet.

1914

-1916: Hovedsalig i fart København – Sydamerika.

1917

-1918: I fart USA – Sydamerika/Vestindien.

1918:

I perioden 8/3 til 28/12 var skibet i timecharter til Munson Line for fart mellem USA – Vestindien.

1924:

Solgt 24/1 til Hugo Ferdinand Dampfschiffs-Reederei, Rostock. Omdøbt til “Hugo Ferdinand”.

1933:

Solgt til Act. Ges “neptun” Schiffswerft und Maschinenfabrik, Rostock for ophugning inden udgangen af året. I /9-1932 havde den tyske regering besluttet, at yde tilskud til skibsredere, som ville sælge skibe søsat før 1913 til ophugning. En organisation Reederei-Treuband-Gesellschaft m.b.H. blev oprettet for at aftale handler og salg til tyske værfter for ophugning. ”Hugo Ferdinand” blev ophugget under denne ordning.

 


"L. P. Holmblad"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS