M/S.

”Kyholm”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OZLV.

Byggeår:

1961.

Byggested:

Aarhus Flydedok A/S, Aarhus, Danmark.

Byggenr:

115.

Besætning:

 

Køl lagt:

10/1-1961.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

14/6-1961.

Antal  reefers:

 

Længde:

73,45 m.

Brt:

1.166.

Hovedmaskine:

1 stk. MaK type: 6MSU582AK.

Bredde:

10,22 m.

Nrt:

659.

HK:

1.150 bhk.

KW:

 

Dybgang:

4,57 m.

Tdw:

1.542.

Fart i knob:

11,5.

Prøvetur:

5/10-1961.

Periode i fart:

1961 – 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

5/10-1961.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

7/10-1961.

Salgsår:

1965.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5198838.

Skibets videre historie:

1961:

Afsejlede 7/10 på jomfrurejse fra København mod Stavanger.

1961:

-1964: Fart hovedsalig København – Norges vestkyst.

1961:

Periodevis i fart: Danmark – U.K. eller København – Antwerpen.

1963:

Grundstødt 15/4 under kraftig snestorm på Saltskjærsholmen Ø. for Huftarrøy. Skibet var under rejse: Bergen – Haugesund og fik slået flere lækager ved mødet med bunden. Flyttet til mere lavvandet område, hvor det sank. Hele besætningen blev reddet.

1963:

Bjærget 22/4 af Norsk Bjergningskompagni A/S, Bergen. Atter bragt flot 28/5.

1963:

Ankom 9/6 til Frederikshavn for reparation. Atter i fart 15/9.

1964:

Fart København – Antwerpen.

1964:

Under rejse 3/11 Tuborg Havn – Sluseholmen kolliderede skibet med M/S ”Chiquita” af Stocksund.

1964:

Under rejse 7/11 København – Antwerpen sank skibet i indsejlingen til Københavns havn efter at være kollideret med rederi søsteren M/S ”Broager” af Aarhus.

1964:

Bjærget 13711 af Svitzer.

1965:

Solgt skadet 2/4 til O.H. Melling, Stavanger.

1965:

Slæbt fra København 6/4 til Karmsund Verft & Mek. Verksted for reparation. Omdøbt til ”Stavholm”.

1969.

Solgt til A/S Verona (A.O. Olsen), Oslo og omdøbt til ”Passat”.

1973:

Solgt til G.A. Gudmansson H/f, Reykjavik og omdøbt til ”Sæborg”.

1977:

Solgt til Flavia Navigation Co. Ltd., Limassol og omdøbt til ”Emeborg”.

1982:

Solgt til Friend Navigation Co. Ltd., Limassol og omdøbt til ”Pia Tia”.

1984:

Omdøbt til ”Ria Tia”.

1987:

Omdøbt til ”Lonsdale”.

1987:

Omdøbt til ”Vania I”.

1987:

Solgt til Philippine Lines S.A., San Lorenzo og omdøbt til ”Armeni”.

1987:

Under rejse 29/8 Formia – Sortehavet sank skibet efter i tåge at være kollideret med M/S ”Petro R. Slavejkov” af Varna i Poyrakzoy i Bosporus.

 


"Kyholm"
Foto: Poul Erik Andersens arkiv.

Tilbage til DFDS