M/S. |
”Kyholm” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZLV. |
|||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
Aarhus Flydedok A/S, Aarhus, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
115. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
10/1-1961. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/6-1961. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
73,45 m. |
Brt: |
1.166. |
Hovedmaskine: |
1 stk. MaK type: 6MSU582AK. |
|||||||
Bredde: |
10,22 m. |
Nrt: |
659. |
HK: |
1.150 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,57 m. |
Tdw: |
1.542. |
Fart i knob: |
11,5. |
|||||||
Prøvetur: |
5/10-1961. |
Periode i fart: |
1961 – 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
5/10-1961. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
7/10-1961. |
Salgsår: |
1965. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5198838. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1961: |
Afsejlede 7/10 på jomfrurejse fra København mod Stavanger. |
|||||||||||
1961: |
-1964: Fart hovedsalig København – Norges vestkyst. |
|||||||||||
1961: |
Periodevis i fart: Danmark – U.K. eller København – Antwerpen. |
|||||||||||
1963: |
Grundstødt 15/4 under kraftig snestorm på Saltskjærsholmen Ø. for Huftarrøy. Skibet var under rejse: Bergen – Haugesund og fik slået flere lækager ved mødet med bunden. Flyttet til mere lavvandet område, hvor det sank. Hele besætningen blev reddet. |
|||||||||||
1963: |
Bjærget 22/4 af Norsk Bjergningskompagni A/S, Bergen. Atter bragt flot 28/5. |
|||||||||||
1963: |
Ankom 9/6 til Frederikshavn for reparation. Atter i fart 15/9. |
|||||||||||
1964: |
Fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1964: |
Under rejse 3/11 Tuborg Havn – Sluseholmen kolliderede skibet med M/S ”Chiquita” af Stocksund. |
|||||||||||
1964: |
Under rejse 7/11 København – Antwerpen sank skibet i indsejlingen til Københavns havn efter at være kollideret med rederi søsteren M/S ”Broager” af Aarhus. |
|||||||||||
1964: |
Bjærget 13711 af Svitzer. |
|||||||||||
1965: |
Solgt skadet 2/4 til O.H. Melling, Stavanger. |
|||||||||||
1965: |
Slæbt fra København 6/4 til Karmsund Verft & Mek. Verksted for reparation. Omdøbt til ”Stavholm”. |
|||||||||||
1969. |
Solgt til A/S Verona (A.O. Olsen), Oslo og omdøbt til ”Passat”. |
|||||||||||
1973: |
Solgt til G.A. Gudmansson H/f, Reykjavik og omdøbt til ”Sæborg”. |
|||||||||||
1977: |
Solgt til Flavia Navigation Co. Ltd., Limassol og omdøbt til ”Emeborg”. |
|||||||||||
1982: |
Solgt til Friend Navigation Co. Ltd., Limassol og omdøbt til ”Pia Tia”. |
|||||||||||
1984: |
Omdøbt til ”Ria Tia”. |
|||||||||||
1987: |
Omdøbt til ”Lonsdale”. |
|||||||||||
1987: |
Omdøbt til ”Vania I”. |
|||||||||||
1987: |
Solgt til Philippine Lines S.A., San Lorenzo og omdøbt til ”Armeni”. |
|||||||||||
1987: |
Under rejse 29/8 Formia – Sortehavet sank skibet efter i tåge at være kollideret med M/S ”Petro R. Slavejkov” af Varna i Poyrakzoy i Bosporus. |
"Kyholm" Foto: Poul Erik Andersen´s arkiv. |