S/S.

”Knud II”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NLFM/OYRC.

Byggeår:

1900.

Byggested:

Vm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, England.

Byggenr:

618.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

28/8-1900.

Antal  reefers:

 

Længde:

88,70 m.

Brt:

1.946.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

12,20 m.

Nrt:

1.189.

HK:

850 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,43 m.

Tdw:

3.002.

Fart i knob:

8,5.

Prøvetur:

4/10-1900.

Periode i fart:

1920 – 1952.

Ex. Navne:

 

Leveret:

4/10-1900.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1953.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1167520.

Skibets videre historie:

1900:

Afleveret 4/10 til A/S Dampskibsselskabet Skjold (L.H. Carl), København.

1918:

Overført til A/S Dampskibsselskabet Gorm, København 19/11. Navn uændret.

1920:

Solgt 6/5 til DFDS, København. Skibet blev overtaget 26/8 i København, mens det var i charter til ”Fragtnævnet”.

1920:

Chartren annulleret 30/10, mens skibet befandt sig i Landskrona.

1921:

I perioden 24/3 til 7/4-1921: Oplagt og dokket.

1922:

-1938: Forskellige tramp rejser U.K. – Østersøen og U.K. – Middelhavet.

1923:

Omdøbt til ”Knud” 13/12.

1924:

Afsejlede fra København 31/8 mod Antwerpen. Rejsen markerede genåbningen af Levant servicen.

1928:
1929:

-1940: Fart hovedsalig Østersøen – København – Manchester – Liverpool – Swansea eller Danmark – Antwerpen.
Overført 8/10 til DFDS, Aalborg.

1939:

Periodevis i fart København – Newcastle.

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4, afsejlede skibet fra Bergen i konvoj med kurs mod U.K.

1940:

Ankom 12/4 til Middelsbrough.

1940:

Beslaglagt 13/5 af Den Britiske Regering (Ministry of Transport) Overført til Chr. Salvesen & Co., Lieth.

1942:

Omdøbt til ”Hardicanute” /8.

1944:

Deltog /6 i De Allieredes invasion i Normandiet.

1945:

Returneret 22/9 til DFDS og omdøbt til ”Knud”

1945:

-1946: Fart Danmark – U.K.

1946:

-1952: Fart hovedsalig Danmark – Antwerpen/Liverpool – Manchester – Swansea.

1951:

-1952: Forskellige tramp rejser Gdynia – Frankrig og Huelva – Rotterdam/Antwerpen.

1952:

Ankom 11/7 til København for oplægning.

1953:

Solgt 3/3 til Van Heyghen Fréres N.V., Ghent for ophugning.

1953:

Ophugning påbegyndt 11/3.

 


"Knud"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS