S/S. |
”Knud II” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NLFM/OYRC. |
|||||||
Byggeår: |
1900. |
Byggested: |
Vm. Gray & Co. Ltd., West Hartlepool, England. |
|||||||||
Byggenr: |
618. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
28/8-1900. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
88,70 m. |
Brt: |
1.946. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,20 m. |
Nrt: |
1.189. |
HK: |
850 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,43 m. |
Tdw: |
3.002. |
Fart i knob: |
8,5. |
|||||||
Prøvetur: |
4/10-1900. |
Periode i fart: |
1920 – 1952. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
4/10-1900. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1953. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 1167520. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1900: |
Afleveret 4/10 til A/S Dampskibsselskabet Skjold (L.H. Carl), København. |
|||||||||||
1918: |
Overført til A/S Dampskibsselskabet Gorm, København 19/11. Navn uændret. |
|||||||||||
1920: |
Solgt 6/5 til DFDS, København. Skibet blev overtaget 26/8 i København, mens det var i charter til ”Fragtnævnet”. |
|||||||||||
1920: |
Chartren annulleret 30/10, mens skibet befandt sig i Landskrona. |
|||||||||||
1921: |
I perioden 24/3 til 7/4-1921: Oplagt og dokket. |
|||||||||||
1922: |
-1938: Forskellige tramp rejser U.K. – Østersøen og U.K. – Middelhavet. |
|||||||||||
1923: |
Omdøbt til ”Knud” 13/12. |
|||||||||||
1924: |
Afsejlede fra København 31/8 mod Antwerpen. Rejsen markerede genåbningen af Levant servicen. |
|||||||||||
1928: |
-1940: Fart
hovedsalig Østersøen – København – Manchester – Liverpool – Swansea
eller Danmark – Antwerpen. |
|||||||||||
1939: |
Periodevis i fart København – Newcastle. |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4, afsejlede skibet fra Bergen i konvoj med kurs mod U.K. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 12/4 til Middelsbrough. |
|||||||||||
1940: |
Beslaglagt 13/5 af Den Britiske Regering (Ministry of Transport) Overført til Chr. Salvesen & Co., Lieth. |
|||||||||||
1942: |
Omdøbt til ”Hardicanute” /8. |
|||||||||||
1944: |
Deltog /6 i De Allieredes invasion i Normandiet. |
|||||||||||
1945: |
Returneret 22/9 til DFDS og omdøbt til ”Knud” |
|||||||||||
1945: |
-1946: Fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1946: |
-1952: Fart hovedsalig Danmark – Antwerpen/Liverpool – Manchester – Swansea. |
|||||||||||
1951: |
-1952: Forskellige tramp rejser Gdynia – Frankrig og Huelva – Rotterdam/Antwerpen. |
|||||||||||
1952: |
Ankom 11/7 til København for oplægning. |
|||||||||||
1953: |
Solgt 3/3 til Van Heyghen Fréres N.V., Ghent for ophugning. |
|||||||||||
1953: |
Ophugning påbegyndt 11/3. |
"Knud" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |