S/S. |
”Kentucky” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NPHG/OYPB |
|||||||
Byggeår: |
1905. |
Byggested: |
The Clyde Shipbuilding &
Engineering Co. Ltd., Port Glasgow. |
|||||||||
Byggenr: |
262. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
5/5-1905. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
93,27 m. |
Brt: |
2.130. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,77 m. |
Nrt: |
1.350. |
HK: |
1.250 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,70 m. |
Tdw: |
3.760. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1920 - 1951 |
Ex. Navne: |
”Generalkonsul Pallisen” |
|||||||
Leveret: |
/5-1905. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1953. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5521412. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1905: |
Leveret /5 til A/S Det
Dansk Russiske Dampskibsselskab, København under navnet ”Generalkonsul
Pallisen”. |
|||||||||||
1920: |
Solgt uden 7/4 uden
navneændrig til DFDS, København. Overtaget 7/12 i New York. |
|||||||||||
1921: |
Ankom 14/7 til København,
derefter oplagt til 3/2-1922. |
|||||||||||
1923: |
Omdøbt 13/11 til
”Kentucky” |
|||||||||||
1945: |
Beslaglagt 25/3 af den
tyske besættelsesmagt. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageleveret til DFDS
10/4. |
|||||||||||
1951: |
Ankom 11/3 til Aalborg
for oplægning. |
|||||||||||
1952: |
Efter dokning og
oplægning i Helsingør slæbt til København 28/8. |
|||||||||||
1953: |
Solgt 29/7 til Compania
de Navigacion Costaricense Ltda., Puerto Limon. Omdøbt til ”Lugano”. |
|||||||||||
1957: |
Solgt uden navneændring
til Compania de Navegacion San Rocco, Panama. |
|||||||||||
1959: |
Solgt uden navneændring
til
Dorset Shipping Corp., Panama. |
|||||||||||
1962: |
Solgt uden navneændring
til Cia de Navigation Meridional S.A., Beirut. |
|||||||||||
1964: |
Ankom 3/8 til BRODOSPAS,
Split for ophugning. |
|||||||||||
|
|
"Generalkonsul Pallisen" Foto: M/S Museet for Søfart. |
"Kentucky" Foto: M/S Museet for Søfart. |
"Lugano" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |