S/S.

”Johan Siem”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NGQW.

Byggeår:

1883.

Byggested:

Wm. Gray & Co., West Hartlepool, England.

Byggenr:

286.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

15/12-1883.

Antal  reefers:

 

Længde:

81,69 m.

Brt:

1.660.

Hovedmaskine:

1 stk. 2 cyl. dampmaskine.

Bredde:

10,58 m.

Nrt:

1.031.

HK:

560 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,00 m.

Tdw:

2.360.

Fart i knob:

8,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1920 – 1921.

Ex. Navne:

”Cathay”.

Leveret:

3/3-1884.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1922.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1089457.

Skibets videre historie:

1884:

Leveret 3/3 til William Gay (40/64) og John Cornforth (24/64), West Hartlepool under navnet ”Cathay”.

1894:

John Cornforth eneejer af skibet fra 3/3.

1894:

Solgt 7/3 til A/S Det Dansk Russiske Dampskibsselskab, København. Omdøbt til ”Johan Siem”.

1896:

Under rejse 8/9 St. Petersborg – Hamburg lastet med kul, grundstødte skibet i Kaiser Wilhelm Kanalen, da det forsøgte at undgå en kollision med et allerede grundstødt skib. Blev slået læk og sank efterfølgende.

1896:

Hævet 6/10. I perioden fra grundstødning til bjærgning kunne kun skibe med max. 4 m. dybgang passere kanalen.

1896:

Afsejlede 25/11 fra Kiel efter end reparation.

1917:

Rekvireret 23/3 af den britiske regering. Tildelt Lambert Bros. Ltd., London. Overtaget 14/9.

1919:

Tilbageleveret 5/4.

1920:

Solgt 7/4 til DFDS, København. Overtaget 22/10, hvorefter skibet foretog en rejse Frederikshavn – Newcastle – Italien – København.

1921:

Ankom 1172 til København for oplægning.

1921:

Flyttet til Esbjerg for videre oplægning 25/5.

1921:

Ankom 6/8 til Frederikshavn for oplægning/salg.

1922:

Solgt 30/1 til Claes T. Abrahamsen, Stockholm. Overtaget 2/2 og omdøbt til ”Iris”.

1923:

Overført 16/6 til Rederi A/B Iris (C. T. Abrahamsen), Stockholm. Navn uændret.

1924:

Under rejse 17/2 Hangö – Kolding med oliekager, sprang skibet læk i kraftig storm under ledsagelse af isbryder. Skibet blev presset ned af isen 11 sm. syd for Russarö på Hangö. Besætningen blev reddet at isbryderen og landsat i Hangö.

 


"Johan Siem"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS