S/S. |
”Johan Siem” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NGQW. |
|||||||
Byggeår: |
1883. |
Byggested: |
Wm. Gray & Co., West
Hartlepool, England. |
|||||||||
Byggenr: |
286. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/12-1883. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
81,69 m. |
Brt: |
1.660. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 2 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,58 m. |
Nrt: |
1.031. |
HK: |
560 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,00 m. |
Tdw: |
2.360. |
Fart i knob: |
8,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1920 – 1921. |
Ex. Navne: |
”Cathay”. |
|||||||
Leveret: |
3/3-1884. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1922. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 1089457. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1884: |
Leveret 3/3 til
William Gay (40/64) og John Cornforth (24/64), West Hartlepool under
navnet ”Cathay”. |
|||||||||||
1894: |
John Cornforth eneejer af skibet fra 3/3. |
|||||||||||
1894: |
Solgt 7/3 til A/S Det Dansk Russiske Dampskibsselskab, København. Omdøbt til ”Johan Siem”. |
|||||||||||
1896: |
Under rejse 8/9 St. Petersborg – Hamburg lastet med kul, grundstødte skibet i Kaiser Wilhelm Kanalen, da det forsøgte at undgå en kollision med et allerede grundstødt skib. Blev slået læk og sank efterfølgende. |
|||||||||||
1896: |
Hævet 6/10. I perioden fra grundstødning til bjærgning kunne kun skibe med max. 4 m. dybgang passere kanalen. |
|||||||||||
1896: |
Afsejlede 25/11 fra Kiel efter end reparation. |
|||||||||||
1917: |
Rekvireret 23/3 af den britiske regering. Tildelt Lambert Bros. Ltd., London. Overtaget 14/9. |
|||||||||||
1919: |
Tilbageleveret 5/4. |
|||||||||||
1920: |
Solgt 7/4 til DFDS, København. Overtaget 22/10, hvorefter skibet foretog en rejse Frederikshavn – Newcastle – Italien – København. |
|||||||||||
1921: |
Ankom 1172 til København for oplægning. |
|||||||||||
1921: |
Flyttet til Esbjerg for videre oplægning 25/5. |
|||||||||||
1921: |
Ankom 6/8 til Frederikshavn for oplægning/salg. |
|||||||||||
1922: |
Solgt 30/1 til Claes T. Abrahamsen, Stockholm. Overtaget 2/2 og omdøbt til ”Iris”. |
|||||||||||
1923: |
Overført 16/6 til Rederi A/B Iris (C. T. Abrahamsen), Stockholm. Navn uændret. |
|||||||||||
1924: |
Under rejse 17/2 Hangö – Kolding med oliekager, sprang skibet læk i kraftig storm under ledsagelse af isbryder. Skibet blev presset ned af isen 11 sm. syd for Russarö på Hangö. Besætningen blev reddet at isbryderen og landsat i Hangö. |
|
"Johan Siem" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |