S/S. |
”Hjortholm” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NPKC/OUHA. |
|||||||
Byggeår: |
1905. |
Byggested: |
Wood, Skinner & Co. Ldt., Newcastle-on-Tyne, England. |
|||||||||
Byggenr: |
126. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
29/6-1905. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
79,74 m. |
Brt: |
1.471. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,70 m. |
Nrt: |
866. |
HK: |
800 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,27 m. |
Tdw: |
2.495. |
Fart i knob: |
8,5. |
|||||||
Prøvetur: |
1/9-1905. |
Periode i fart: |
1920 – 1935. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/9-1905. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Sunket: |
1935. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1905: |
Leveret til 1/9 til Dampskibsselskabet Steam (Johnsen & Jeppesen), København. |
|||||||||||
1909: |
Solgt 3/8 til Dampskibsselskabet Codan A/S, København. Ingen navneændring. |
|||||||||||
1913: |
Rederiet trådt i likvidation. |
|||||||||||
1917: |
Solgt 24/2 til A/S Dampskibsselskabet Gorm, København. |
|||||||||||
1918: |
Opbragt 16/7 af den tyske U-båd UB-123. Senere frigivet. |
|||||||||||
1920: |
Solgt 6/5 til DFDS, København. Overtaget 18/7 i København. |
|||||||||||
1921: |
-1935: Fart hovedsalig Baltikum – København – Liverpool – Manchester – Swansea. |
|||||||||||
1923: |
Under rejse 24/12 mellem Maryport – København strandet ved Skagen. |
|||||||||||
1924: |
Fri af grunden og slæbt til Frederikshavn for reparation. Tilbage i fart 18/4. |
|||||||||||
1935: |
Under rejse 26/1 mellem Bramborough – Swansea sank skibet efter at have kollideret med M/S ”Clan MacDougall” af Glasgow. Senere hævet. |
|||||||||||
1935: |
Kondemneret 5/3. Vraget solgt til Edward F. Riis Llanelly for ophugning. |
|
"Hjortholm" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |