S/S.

”Hindsholm”

Hjemsted:

Aalborg.

Kaldesignal:

NDJP/OYFL.

Byggeår:

1922.

Byggested:

Frederikshavn Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

163.

Besætning:

 

Køl lagt:

24/1-1921.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

5/9-1921.

Antal  reefers:

 

Længde:

77,17 m.

Brt:

1.512.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,92 m.

Nrt:

876.

HK:

800 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,69 m.

Tdw:

2.775.

Fart i knob:

8,5.

Prøvetur:

10/5-1922.

Periode i fart:

1922 – 1958.

Ex. Navne:

 

Leveret:

20/5-1922.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 1167568.

Skibets videre historie:

1922:

-1939: Fart hovedsalig Baltikum – København – Manchester – Liverpool – Swansea.

1923:

Periodevis i fart Cardiff – Bordeaux.

1926:

-1927: Periodevis i fart København – Antwerpen/Vestlige Middelhav.

1939:

Indlemmet i ”Malteser Kors Flåden”.

1939:

-1940: Fart Danmark – U.K.

1940:

Ankom 8/4 til Manchester.

1940:

Tvangstilbageholdt af den britiske regering (Ministry of Transport) og tildelt Ellerman´s Wilson Line Ttd., London.

1945:

Tilbageleveret 17/12 til DFDS i Plymouth.

1946:

I fart København – Liverpool – Manchester.

1946:

Også i fart Danmark – Antwerpen _ Rotterdam.

1947:

I trampfart Sverige – Ymuiden and Emden – Danmark.

1948:

-1958: Fart hovedsalig København – Swansea – Manchester – Liverpool.

1949:

-1950: Periodevis i fart København – London.

1951:

Forskellig trampfart rejser Gdansk – Frankrig.

1958:

Ankom 20/3 til København for oplægning.

1959:

Solgt 23/12 sammen med rederisøstrene ”Katholm” og ”Svanholm” til Brugse Scheepssloperij N.V., Bruges for ophugning. Overtaget af ophuggerne 29/12 i København.

1960:

Under bugsering København – Zeebrugge sprang slæbetovet ud for Texel. Ankom 31/1 til Bruges for ophugning.



"Hindsholm" sammen med to rederisøstre (Formodentlig "Katholm" og "Svanholm") i Gasværkshavnen, København 3/4-1958
Foto: Svend Raehter.

"Hindsholm"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS