S/S. |
”Hindsholm” |
Hjemsted: |
Aalborg. |
Kaldesignal: |
NDJP/OYFL. |
|||||||
Byggeår: |
1922. |
Byggested: |
Frederikshavn Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
163. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
24/1-1921. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
5/9-1921. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
77,17 m. |
Brt: |
1.512. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,92 m. |
Nrt: |
876. |
HK: |
800 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,69 m. |
Tdw: |
2.775. |
Fart i knob: |
8,5. |
|||||||
Prøvetur: |
10/5-1922. |
Periode i fart: |
1922 – 1958. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
20/5-1922. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1959. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 1167568. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1922: |
-1939: Fart hovedsalig Baltikum – København – Manchester – Liverpool – Swansea. |
|||||||||||
1923: |
Periodevis i fart Cardiff – Bordeaux. |
|||||||||||
1926: |
-1927: Periodevis i fart København – Antwerpen/Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1939: |
Indlemmet i ”Malteser Kors Flåden”. |
|||||||||||
1939: |
-1940: Fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 8/4 til Manchester. |
|||||||||||
1940: |
Tvangstilbageholdt af den britiske regering (Ministry of Transport) og tildelt Ellerman´s Wilson Line Ttd., London. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageleveret 17/12 til DFDS i Plymouth. |
|||||||||||
1946: |
I fart København – Liverpool – Manchester. |
|||||||||||
1946: |
Også i fart Danmark – Antwerpen _ Rotterdam. |
|||||||||||
1947: |
I trampfart Sverige – Ymuiden and Emden – Danmark. |
|||||||||||
1948: |
-1958: Fart hovedsalig København – Swansea – Manchester – Liverpool. |
|||||||||||
1949: |
-1950: Periodevis i fart København – London. |
|||||||||||
1951: |
Forskellig trampfart rejser Gdansk – Frankrig. |
|||||||||||
1958: |
Ankom 20/3 til København for oplægning. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 23/12 sammen med rederisøstrene ”Katholm” og ”Svanholm” til Brugse Scheepssloperij N.V., Bruges for ophugning. Overtaget af ophuggerne 29/12 i København. |
|||||||||||
1960: |
Under bugsering København – Zeebrugge sprang slæbetovet ud for Texel. Ankom 31/1 til Bruges for ophugning. |
"Hindsholm" sammen med to rederisøstre (Formodentlig "Katholm" og "Svanholm") i Gasværkshavnen, København 3/4-1958 Foto: Svend Raehter. |
"Hindsholm" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |