T/S. |
”Georgia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NBQG/OXOD. |
|||||||
Byggeår: |
1920. |
Byggested: |
A/B Öresundsvarvet, Landskrona, Sverige. |
|||||||||
Byggenr: |
4. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
/7-1919. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/12-1919. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
98,45 m. |
Brt: |
3.212. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Laval dampturbiner gearet til en skrueaksel. |
|||||||
Bredde: |
13,69 m. |
Nrt: |
2.354. |
HK: |
1.350. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,40 m. |
Tdw: |
4.460. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1933 – 1956. |
Ex. Navne: |
”Yokohama” |
|||||||
Leveret: |
31/5-1920. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1956. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5001920. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1920: |
Leveret 31/5 til A/S Det Oversøiske Compagnie (F. Hoppe), København under navnet ”Yokohama”. |
|||||||||||
1929: |
Rederiet afviklet. |
|||||||||||
1929: |
Solgt 9/9 til Dampskibsselskabet Viking (Axel Olaf Andersen), København. Omdøbt til ”Georgia”. Overtaget 28/9 og udchartret til DFDS for fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1933: |
Rederiet sammenlagt med DFDS, København 23/3. |
|||||||||||
1933 |
-1940: I fart København – Nord Amerika/Syd Amerika. |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 ankom skibet til New York, hvor det blev lagt op. |
|||||||||||
1941: |
12/7 blev skibet beslaglagt af U.S. Maritime Commission. |
|||||||||||
1941: |
Overført til Panama register og omdøbt til ”Aritides”. |
|||||||||||
1941: |
Leveret 14/12 i New
York for charter til United States Lines Co. |
|||||||||||
1942: |
Leveret 25/9 i New
York for charter til Isbrantsen
Steam Ship Co. Inc. |
|||||||||||
1943: |
I bareboatcharter til War Shipping Adninistration fra 2/8 og tildelt U.S. Army Transport. |
|||||||||||
1944: |
Leveret 30/5 i Mobile for charter til Danish Ship Operating Corp. |
|||||||||||
1945: |
Overført til reserveflåden 22/9 og oplagt i Charleston efter motorhavari. Anvendt for træning af lastning/losning af tungt krigsmateriel. |
|||||||||||
1946: |
Overtaget 13/6 af
War Shipping Administration. |
|||||||||||
1946: |
Genleveret 14/6 I Norfolk til DFDS og omdøbt til “Georgia”. |
|||||||||||
1946: |
I fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1947 |
-1950: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levanten – Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1948 |
-1949: Periodevis i fart Danmark – Antwerpen. |
|||||||||||
1948 |
-1949: Diverse trampfart rejser Gdynia – Frankrig. |
|||||||||||
1949: |
Periodevis i trampfart Rotterdam – Italien, Bona – Dublin og Sfax-Barrow in Furness. |
|||||||||||
1950: |
En rejse Aarhus –
Hull – London. |
|||||||||||
1951 |
-1956:
Fart hovedsalig København – London. |
|||||||||||
1956: |
Ankom 5/4 til København fra London, derefter oplagt. |
|||||||||||
1956: |
Solgt 16/5 til Achilles Compania de Comercio y Navegación S.A., Panama.Overtaget 22/5 og omdøbt til “Aci”. |
|||||||||||
1962: |
Oplagt 10/8 i Catania, Sicilien. |
|||||||||||
1964: |
Ankom 20/7 til Split for ophugning hos Brodopas. |
"Georgia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |