M/S. |
”Freesia” |
Hjemsted: |
Odense. |
Kaldesignal: |
OZCE. |
|||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
230. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
22/3-1960. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
13/12-1960. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
110,45 m. |
Brt: |
2.683. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 650-VTBF-110. |
|||||||
Bredde: |
15,53 m. |
Nrt: |
1.302. |
HK: |
3.450 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,16 m. |
Tdw: |
3.054. |
Fart i knob: |
16,0. |
|||||||
Prøvetur: |
26/8-1961. |
Periode i fart: |
1961 – 1971. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
29/8-1961. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
30/8-1961. |
Salgsår: |
1972. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Odense.
IMO-nummer: 5120817. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1961: |
Afsejlede 30/8 fra København mod Hull via Odense og Aarhus. |
|||||||||||
1961 |
-1969: Fart hovedsalig København – Odense – Aarhus – Hull med landbrugsprodukter. |
|||||||||||
1967 |
-1971: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant. |
|||||||||||
1970: |
Fra /8 også i fart mellem Esbjerg – Grimsby – Leith. |
|||||||||||
1971: |
Sejlede sidste tur i Levant farten /5, som herefter ophørte. |
|||||||||||
1971: |
Ankom 26/9 til København fra Tanger via Aalborg. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1972: |
Solgt 17/11 til Able Reefer Pte. Ltd. (Hui Shune Ming), Singapore. Overtaget 24/11 og omdøbt til ”Able Reefer”. |
|||||||||||
1972: |
Grudstødt 6/12 ud for Kristiansund N. Hævet samme dag med store bundskader. |
|||||||||||
1980: |
Ankom 8/8 til Kaohsiung hvor skibet efterfølgende blev ophugget hos Li Chong Co. Ltd., Kaohsiung. |
"Freesia" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Freesia" i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
"Freesia" i København 1967 Foto: Thomas Prass. |
"Freesia" i Hull U.K. Foto: PWR. |
"Freesia" ved Langeliniekajen, København 1971 Foto: Poul Erik Andersen. |
"Able Reefer" Foto: Kingsley Barr. Fra Russel Priest' arkiv. |