M/S.

”Freesia”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

OZCE.

Byggeår:

1961.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

230.

Besætning:

 

Køl lagt:

22/3-1960.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

13/12-1960.

Antal  reefers:

 

Længde:

110,45 m.

Brt:

2.683.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 650-VTBF-110.

Bredde:

15,53 m.

Nrt:

1.302.

HK:

3.450 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,16 m.

Tdw:

3.054.

Fart i knob:

16,0.

Prøvetur:

26/8-1961.

Periode i fart:

1961 – 1971.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/8-1961.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

30/8-1961.

Salgsår:

1972.

 

Rederi:  DFDS, Odense.                                                                                                    IMO-nummer: 5120817.

Skibets videre historie:

1961:

Afsejlede 30/8 fra København mod Hull via Odense og Aarhus.

1961:

-1969: Fart hovedsalig København – Odense – Aarhus – Hull med landbrugsprodukter.

1967:

-1971: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant.

1970:

Fra /8 også i fart mellem Esbjerg – Grimsby – Leith.

1971:

Sejlede sidste tur i Levant farten /5, som herefter ophørte.

1971:

Ankom 26/9 til København fra Tanger via Aalborg. Derefter oplagt.

1972:

Solgt 17/11 til Able Reefer Pte. Ltd. (Hui Shune Ming), Singapore.  Overtaget 24/11 og omdøbt til ”Able Reefer”.

1972:

Grudstødt 6/12 ud for Kristiansund N. Hævet samme dag med store bundskader.

1980:

Ankom 8/8 til Kaohsiung hvor skibet efterfølgende blev ophugget hos Li Chong Co. Ltd., Kaohsiung.

 


"Freesia" i København 1967
Foto: Thomas Prass.

"Freesia" i Hull U.K.
Foto: PWR.

"Freesia" ved Langeliniekajen, København 1971
Foto: Poul Erik Andersen.

"Able Reefer"
Foto: Kingsley Barr. Fra Russel Priest' arkiv.

Tilbage til DFDS