M/S.

”Florida”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUXK.

Byggeår:

1944.

Byggested:

A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

268.

Besætning:

 

Køl lagt:

4/2-1943.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

29/6-1943.

Antal  reefers:

 

Længde:

107,01 m.

Brt:

3.538.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 750-VF-90.

Bredde:

14,33 m.

Nrt:

2.510.

HK:

2.250 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,34 m.

Tdw:

4.825.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

27/8-1945.

Periode i fart:

1945 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

29/8-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/9-1945.

Salgsår:

1966.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5116684.

Skibets videre historie:

1944:

Leveret 12/6 til DFDS, København.

1944:

Ankom i slæb 13/6 til Holbæk Fjord, hvor skibet blev lagt op.

1945:

Ankom til Helsingør 20/6, hvorefter skibet blev dokket på byggeværftet.

1945:

Ny prøvesejlads udført 27/8.

1945:

Endelig leveret til DFDS 29/8.

1945:

Ankom til København 29/8, hvorefter der blev gennemført yderligere prøvesejlads.

1945:

Afsejlede 2/9 på jomfrutur fra København – Sfax tur/retur.

1945:

En rejse til Syd Amerika.

1945:

-1954: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant – Nord Amerika.

1955:

-1964: fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1958:

1959, og 1959 til 1966 i fart for Nordana Line.

1966:

Ankom 11/8 til København fra Oslo, derefter oplagt.

1966:

Solgt 15/11 til Norgreek Shipping Co. Ltd. (Zachos Hazifotiou & Gunnar Gran), Piræus, Grækenland. Overtaget 18/11 af de nye ejere og omdøbt til ”Hilde Irina”

1969:

Oplagt /8 i Eleusis Bay afventende tvangsaktion.

1969:

Beslaglagt 9/9.

1969:

En planlagt aktion 21/12 blev aflyst, skibet var dog stadig under sikkerheds bemanding fra DFDS.

1970:

Solgt på aktion til Valikon Compania Navigation, Piræus. Omdøbt til ”Minerva”

1972:

Oplagt 28/4 i Piræus.

1972:

Solgt /8 til Lendaris Kavroudakis, Piræus for ophugning.

 


"Florida"
Foto: Postkort.

"Florida"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS