S/S.

”Ficaria”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NHTQ/OYHB.

Byggeår:

1896.

Byggested:

Lobnitz & Co. Ltd., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

451.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

7/9-1896.

Antal  reefers:

 

Længde:

85,28 m.

Brt:

1.530.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

10,36 m.

Nrt:

672.

HK:

2.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,27 m.

Tdw:

1.120.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

8/10-1896.

Periode i fart:

1896 – 1931.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/10-1896.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1934.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5600814.

Skibets videre historie:

1896:

Ankom 12/10 til København fra byggeværftet.

1896:

Afsejlede 22/10 fra København på jomfrurejse til Newcastle.

1896:

-1906: Fart hovedsalig København – (Frederikshavn) – Newcastle – (Grimsby).

1900:

-1903: Periodevis i fat København – Reval/Hangö/Windau.

1906:

-1909: I fart København – Hull.

1909:

-1914: I fart Esbjerg – Grimsby/Harwich.

1914:

-1920: Fart hovedsalig København – Hull.

1915:

Grundstødt 12/7 på Redcar Rock under rejse København – Hull. Bjærget 15/7, hvorpå skibet fortsatte mod Hull.

1919:

Afsejlede 15/3 fra Hull med 177 krigsfanger. Ankom København 18/2

1920:

-1923: Fart hovedsalig København – Danzig.

1922:

Slemt skadet 278 under reparation i Frederikshavn. Skibet var dokket i to flyde dokke, da den ene af dem sank hurtigere end den anden, skred skibet af kølblokkene.

1923:

-1931: Fart hovedsalig Esbjerg – Harwich/Grimsby. Også i periodevis i fart Esbjerg – London/Antwerpen - Dunkirk eller København – London/Riga/Hull eller Danmark – Newcastle/Leith.

1931:

Ankom 17/9 til København fra Frederikshavn for oplægning.

1934:

Solgt 22/11 til The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth for ophugning.

1934:

Forlod København 29/11 og ankom til Blyth 2/12. Leveret til ophuggerne følgende dag.

 


"Ficaria"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS