S/S. |
”Etna” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
|
|||||||
Byggeår: |
1883. |
Byggested: |
Georg Howaldt, Kiel-Dietrichsdorf, Tyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
84. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
|
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
66,45 m |
Brt: |
1.067. |
Hovedmaskine: |
1 stk 2 cyl dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
8,66 m. |
Nrt: |
766. |
HK: |
450 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,27 m. |
Tdw: |
1.270. |
Fart i knob: |
7,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1883 – 1891. |
Ex. Navne: |
”A.C. De Freitas” |
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Strandet: |
1891. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5609556. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1883: |
Afleveret /7 til A.C. de Freitas & Co., Hamburg under navnet ”A.C. De Freitas”. |
|||||||||||
1883: |
Solgt 9/10 til DFDS, København og omdøbt til ”Etna”. |
|||||||||||
1883: |
Afsejlede 18/10 fra Antwerpen mod København. I fart mellem De Baltiske Lande – København – Spanien/Italien. |
|||||||||||
1891: |
Under rejse 3/12 fra Italien mod København, strandede skibet ved Vedersø Klit, Husby Strand. Alle ombordværende blev reddet. Alle bjærgningsforsøg måtte opgives. |
|||||||||||
1892: |
Solgt 9/6 på auktion til Chr. G. Fisher, København. |
"Etna" strandet ved Husby. Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |