S/S.

”Diana”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

OWDM.

Byggeår:

1945.

Byggested:

A/S Svendborg Skibsværft, Svendborg, Danmark.

Byggenr:

49.

Besætning:

 

Køl lagt:

19/2-1944.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

13/8-1944.

Antal  reefers:

 

Længde:

79,86 m.

Brt:

1.609.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl dampmaskine.

Bredde:

10,97 m.

Nrt:

891.

HK:

1.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,78 m.

Tdw:

1.500.

Fart i knob:

11,3.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1950 – 1965.

Ex. Navne:

”Linda Clausen”.

Leveret:

3/2-1945.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1965.

 

Rederi:  DFDS, Odense.                                                                                                    IMO-nummer: 5508963.

Skibets videre historie:

1945:

Leveret 3/2 til C. Clausen Dampskibsrederi A/S, Svendborg under navnet ”Linda Clausen”.

1948:

Ombygget til oliefyring.

1950:

Solgt 23/2 til DFDS, Odense. Hun var det sidste dampskib rederiet indkøbte.

1950:

Overtaget 25/2 i Aalborg og omdøbt til ”Diana”.

1950:

Afsejlede 6/5 fra Aalborg mod London.

1950:

-1965: Fart hovedslig Danmark – Storbritannien, Danmark – Leith/Hull.

1965:

Ankom 19/3 til Aalborg for oplægning.

1965:

Solgt 23/11 til V. Makris, N. Chryssovelonis, L. Sarides, A. Mamakos og D. Econnomides, Piræus, Grækenland uden navneændring. Overtaget 25/11.

1967:

Omdøbt til ”Twiga”.

1968:

Under rejse 14/5 mellem Sebutal – Nenedig lastet med papirmasse, udbrød der brand om bord på position 38,27N – 16,35E nær Punta Stilo.Senere grundstødt 60 mil fra Reggio di Calabria.

1968:

Bjærget 15/5 og slæbt til Messina, hvortil skibet ankom –stadig brændende – 17/5.

1969:

Sunket 10/2 mens vraget stadig lå i Messina.

 


"Diana"
Foto: Ruud van der Duin´s arkiv.

Tilbage til DFDS