S/S. |
”Diana” |
Hjemsted: |
Odense. |
Kaldesignal: |
OWDM. |
|||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
A/S Svendborg Skibsværft, Svendborg, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
49. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
19/2-1944. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
13/8-1944. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
79,86 m. |
Brt: |
1.609. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,97 m. |
Nrt: |
891. |
HK: |
1.200 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,78 m. |
Tdw: |
1.500. |
Fart i knob: |
11,3. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1950 – 1965. |
Ex. Navne: |
”Linda Clausen”. |
|||||||
Leveret: |
3/2-1945. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1965. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Odense.
IMO-nummer:
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1945: |
Leveret 3/2 til C. Clausen Dampskibsrederi A/S, Svendborg under navnet ”Linda Clausen”. |
|||||||||||
1948: |
Ombygget til oliefyring. |
|||||||||||
1950: |
Solgt 23/2 til DFDS, Odense. Hun var det sidste dampskib rederiet indkøbte. |
|||||||||||
1950: |
Overtaget 25/2 i Aalborg og omdøbt til ”Diana”. |
|||||||||||
1950: |
Afsejlede 6/5 fra Aalborg mod London. |
|||||||||||
1950: |
-1965: Fart hovedslig Danmark – Storbritannien, Danmark – Leith/Hull. |
|||||||||||
1965: |
Ankom 19/3 til Aalborg for oplægning. |
|||||||||||
1965: |
Solgt 23/11 til V. Makris, N. Chryssovelonis, L. Sarides, A. Mamakos og D. Econnomides, Piræus, Grækenland uden navneændring. Overtaget 25/11. |
|||||||||||
1967: |
Omdøbt til ”Twiga”. |
|||||||||||
1968: |
Under rejse 14/5 mellem Sebutal – Nenedig lastet med papirmasse, udbrød der brand om bord på position 38,27N – 16,35E nær Punta Stilo.Senere grundstødt 60 mil fra Reggio di Calabria. |
|||||||||||
1968: |
Bjærget 15/5 og slæbt til Messina, hvortil skibet ankom –stadig brændende – 17/5. |
|||||||||||
1969: |
Sunket 10/2 mens vraget stadig lå i Messina. |
"Diana" Foto: Ruud van der Duin´s arkiv. |