M/S.

”Dana Futura”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXTT.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Helsingør Værft A/S, Helsingør, Danmark

Byggenr:

407.

Besætning:

 

Køl lagt:

24/7-1974.

Antal TEU’s:

402.

Søsat:

11/7-1975.

Antal  reefers:

 

Længde:

144,56 m.

Brt:

5.991.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 18U50LU.

Bredde:

24,40 m.

Nrt:

1.977.

HK:

27.540 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,09 m.

Tdw:

6.900.

Fart i knob:

22,5.

Prøvetur:

15/11-1975.

Periode i fart:

1976 – 1988.

Ex. Navne:

 

Leveret:

31/12-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1983.

 

Rederi:  DFDS, Esbjerg.                                                                                                    IMO-nummer: 7358731.

Skibets videre historie:

1975:

Ankom 30/11 til København efter bundmaling på Frederikshavn Værft.

1975:

Navngivet 7/12 ved Kvæsthusbroen i København. Præsenteret for offentligheden (5000 gæster ombord).

1975:

Overtaget af DFDS A/S 18/12.

1975:

Afsejlede fra København 20/12 for prøvesejlads og returnerede til Helsingør Værft.

1975:

Yderligere prøvesejladser 20 til 22/12.

1975:

Endelig afleveret 31/12 til DFDS A/S, Esbjerg.

1976:

Afsejlede fra Helsingør 3/1 mod Esbjerg. Senere i fart Esbjerg – Harwich/Felixstowe.

1976:

Omdøbt til ”Damman Express”. Agter rampen forlænget på Aalborg Værft.

1976:

Fra 5/3 i 12 måneders charter til Atlanta Shipping Corp.

1976:

Afsejlede fra Aalborg 15/3, derefter 4 rejser Rostock – Tartous.

1976:

I fart USA/Canada – Persiske Golf fra 19/6.

1977:

Omdøbt 15/4 til ”Drosselfels”. I 9 måneders charter til DDG Hansafor fart USA – Mellemøsten.

1977:

Omdøbt 31/12 til ”Dana Futura”.

1978:

I fart Esbjerg – Harwich/Felixstowe/North Shields fra 3/1.

1978:

Oplagt 24/10 til 26/11 i Esbjerg, senere København.

1978:

I fart Sverige – UK – Belgien fra 26/11 i charter for Wallhamn AB (O.T,-Express).

1978:

I charter for Deutsche Seerederei, Rostock for tre rejser Rostock – Angola – Mozambique – Etiopien – Rostock.

1979:

I fart Esbjerg – Harwich/Felixstowe/North Shields fra /6 til /12.

1979:

I 6 ugers charter til det engelske forsvar fra 1/9 til /10. I fart Harwich – Cuxhaven.

1980:

I charter til Tor Line AB fra 4/1 til 21/2. I fart Gøteborg – Felixstowe/Amsterdam.

1980:

I charter til Ford Motor Co. fra 22/2 til 24/2. I fart Bremerhaven – Grangemouth.

1980:

Hovedsalig i fart Esbjerg – Harwich/Felixstowe eller Hamburg – Harwich fra 2/4 til /3-1981.

1980:

I charter til North Sea Ferries fra 15/12 til 24/12. I fart Ipswich – Europort.

1981:

 I timecharter i perioden 17/4 til 17/8. I fart Zeebrügge – Tartous – Genua – Tripoli – Marseilles – Lagos – Las Palmas – Harwich.

1981:

I perioden 18/8 til 28/3-1985 hovedsalig i fart ESBJERG – Harwich/North Shields eller Hamburg – Harwich.

1982:

Periodevis i fart Bremerhaven – Harwich /10.

1983:

Periodevis i fart Gøteborg/Wallhamn – Felixstowe/Harwich fra /11 til /2-1985.

1983:

Solgt 19/12 til K/S Difko XXXIII, Esbjerg med bareboat charter tilbage til DFDS i 15 år. Overtaget af de nye ejere 25/11.

1985:

Oplagt i Esbjerg fra 29/3 til 16/7.

1985:

I timecharter 17/7 til 22/8. I fart Rotterdam – Hull.

1985:

I fart Gøteborg – Felixstowe/Harwich fra 23/8 til 15/9.

1985:

I fart København – Helsingborg – Felixstowe/Harwich fra 15/9 til 27/10.

1985:

Ankom 28/10 til Frederikshavn Værft A/S for forlængelse og ombygning af bovpropellen.

1985:

Afsejlede 2/12 fra Frederikshavn efter endt ombygning. Ny længde: 176,55 m. Ny tonnage: 18.787 BT. 6.097 BT. 10.150 Tdw.

1985:

I fart København – Helsingborg – Harwich – Immingham fra 12/12.

1988:

Gensolgt til DFDS A/S.

1988:

Ankom 25/11 til Cityvarvet Öresund, Landskrona. Ombygget med ekstra aptering for 130 passagerer.

1988:

Solgt 29/11 til Rederi AB Nordö Link, Malmø. Overtaget 1/12 og omdøbt til ”Skåne Link”.

1989:

I fart Helsingborg –Travemünde fra 9/1 til /9-1990.

1990:

Oplagt i Bremerhaven fra /9.

1991:

Udførte flere rejse til Mellemøsten i forbindelse med ”operation ørkenstorm” – krigen mod Irak for British Ministry of Defence.

1991:

Solgt 11/12 til Thatsea Shipping Co. Ltd. (Ventouris Group Enterprises S.A.) (George Ventouris)), Limassaol. Omdøbt til “Polaris” I fart Patras – Bari, senere også Bari- Igoumenitsa/Kerkira.

1996:

I fart Patras – Korfu – Bari.

1997:

 I fart Bari – Patras/Igoumenitsa.

1998:

 I perioden 22/9 til 20/2-2002: I charter til Rederi AB Nordö Link. I fart Malmø – Travemünde.

1999:

Solgt /3 til Enfold Shipping Co. Ltd. (Wavelord Navigation Co. Ltd.). Limassol.

2000:

Oplagt 21/1 I Travemünde efter maskinnedbrud.

2000:
2000:
2001:
2011:
2011:

Charteraftalen ophævet 29/2.
I charter fra /3 til Compagnie Tunisienne de Navigation SA. I fart Tunis – Marseilles/Genua.
I charter til Ventouris Ferries. I fart Patras - Igoumenitsa - Bari.
Solgt /3 til Argo Systems FZE (Doehle Danautic India Pvt. Ltd.). Omdøbt til "Larisa".
Ophugget / 4.

 


"Dana Futura" søsættes fra Helsingør Værft 11/7-1975
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Dana Futura"
Foto: M/S Museet for Søfart.

"Dana Futura" ankommer til River Tyne  14/9-1984
Foto: Ken Lubi.

"Dana Futura" ankommer til River Tyne 1/10-1984
Foto: Ken Lubi.

"Dana Futura" i forlænget udgave ankomer til Felixstowe /4-1988
Foto: Brian Fisher.

"Dana Futura" i Felixstowe /5-1988
Foto: Brian Fisher.
 
"Skaane Link" i Travemünde /6-1989
Foto: Peter Inpyn.

"Polaris" I Kerkira, Korfu 4/5-2010
Foto: Eerik Laine.

Tilbage til DFDS