M/S. |
”California” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NSLD/OYCB. |
|||||||
Byggeår: |
1913. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain´s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
291. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
12/2-1913. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
23/8-1913. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
129,15 m. |
Brt: |
4.597. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type: 8150-X. |
|||||||
Bredde: |
16,46 m. |
Nrt: |
2.854. |
HK: |
2.200 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
7,63 m. |
Tdw: |
8.273. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
30/9-1913. |
Periode i fart: |
1913 – 1942. 1945 – 1958. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/10-1913. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
9/10-1913. |
Salgsår: |
1959. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5603498. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1913: |
Leveret som DFDS’ første motorskib. |
|||||||||||
1913: |
Afsejlede 9/10 på jomfrurejse mod Boston via Christiania (Oslo). |
|||||||||||
1913: |
-1917: Fart hovedsalig København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1917: |
I timecharter 11/7 – 8/9 for en rejse New York – Iquique – New York. |
|||||||||||
1917: |
I timecharter fra 11/9 til 4/1-1918 til Funch, Edye & Co. Inc., New York for fart: USA – Syd Amerika. |
|||||||||||
1918: |
I timecharter fra 15/1 til 25/4 til Barber & Co. Inc., New York for fart USA – Syd Amerika. |
|||||||||||
1918: |
I timecharter fra 7/5 til 30/7 til Funch, Edye & Co. Inc., New York for fart: USA – Syd Amerika. |
|||||||||||
1918: |
I timecharter til U.S. Shipping Board for fart: USA østkyst – Syd Amerika. |
|||||||||||
1918: |
I timecharter 2/12 til 14/6-1919 til USA. |
|||||||||||
1919: |
Fra /6 til 1958: fart hovedsalig København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1920: |
Fra 8/9 til 9/12: I fart USA – Chile/Brasilien/Argentina. |
|||||||||||
1921: |
Periodevis i fart USA – Syd Amerika. |
|||||||||||
1925: |
I fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1935: |
En rejse København – USA – Syd Amerika. |
|||||||||||
1940: |
Efter den tyske besættelse af Danmark ankom skibet 11/4 til Las Palmas efter at have været afsejlet fra Odense 26/3. Skibet fortsatte derefter mod River Plate. |
|||||||||||
1940: |
Ankom til Pernambuco 24/4, derefter oplagt. |
|||||||||||
1942: |
Beslaglagt 26/2 af Den Brasilianske Regering |
|||||||||||
1942: |
Tvangssolgt 173 til Lloyd Brasileiro, Rio de Janeiro. Omdøbt til ”Pirailoide”. |
|||||||||||
1945: |
Gensolgt 28/11 til DFDS, København. Omdøbt til ”California” |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede 18/1 fra Rio de Janeiro mod København på en motor. |
|||||||||||
1946: |
Ankom 12/3 til København for første gang efter krigen. Atter i fart København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1947: |
-1948: Tre rejser København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1949: |
Fart hovedsalig Antwerpen – Middelhavet. |
|||||||||||
1951: |
Ombygget på Howaldtswerke, Kiel. |
|||||||||||
1958: |
Oplagt 12/4 i København. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 23/4 til Argonaut Shipping and Trading Co. Ldt., London. |
|||||||||||
1959: |
Overtaget 28/4 af de nye ejere. Omdøbt til ”Argocal”. |
|||||||||||
1959: |
Ankom 29/8 til Hong kong for ophugning. |
|||||||||||
1959: |
Ophugning påbegyndt 17/10 hos Dah Chong Hong. |
"California" oplagt i Gasværkshavnen, København 16/4-1958 Foto: Svend Raether. |
"California" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |