M/S.

”California”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NSLD/OYCB.

Byggeår:

1913.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain´s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark

Byggenr:

291.

Besætning:

 

Køl lagt:

12/2-1913.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

23/8-1913.

Antal  reefers:

 

Længde:

129,15 m.

Brt:

4.597.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type: 8150-X.

Bredde:

16,46  m.

Nrt:

2.854.

HK:

2.200 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,63 m.

Tdw:

8.273.

Fart i knob:

10,0.

Prøvetur:

30/9-1913.

Periode i fart:

1913 – 1942.

1945 – 1958.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/10-1913.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

9/10-1913.

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5603498.

Skibets videre historie:

1913:

Leveret som DFDS’ første motorskib.

1913:

Afsejlede 9/10 på jomfrurejse mod Boston via Christiania (Oslo).

1913:

-1917: Fart hovedsalig København – Nord Amerika.

1917:

I timecharter 11/7 – 8/9 for en rejse New York – Iquique – New York.

1917:

I timecharter fra 11/9 til 4/1-1918 til Funch, Edye & Co. Inc., New York for fart: USA – Syd Amerika.

1918:

I timecharter fra 15/1 til 25/4 til Barber & Co. Inc., New York for fart USA – Syd Amerika.

1918:

I timecharter fra 7/5 til 30/7 til Funch, Edye & Co. Inc., New York for fart: USA – Syd Amerika.

1918:

I timecharter til U.S. Shipping Board for fart: USA østkyst – Syd Amerika.

1918:

I timecharter 2/12 til 14/6-1919 til USA.

1919:

Fra /6 til 1958: fart hovedsalig København – Syd Amerika.

1920:

Fra 8/9 til 9/12: I fart USA – Chile/Brasilien/Argentina.

1921:

Periodevis i fart USA – Syd Amerika.

1925:

I fart København – Nord Amerika.

1935:

En rejse København – USA – Syd Amerika.

1940:

Efter den tyske besættelse af Danmark ankom skibet 11/4 til Las Palmas efter at have været afsejlet fra Odense 26/3. Skibet fortsatte derefter mod River Plate.

1940:

Ankom til Pernambuco 24/4, derefter oplagt.

1942:

Beslaglagt 26/2 af Den Brasilianske Regering

1942:

Tvangssolgt 173 til Lloyd Brasileiro, Rio de Janeiro. Omdøbt til ”Pirailoide”.

1945:

Gensolgt 28/11 til DFDS, København. Omdøbt til ”California”

1946:

Afsejlede 18/1 fra Rio de Janeiro mod København på en motor.

1946:

Ankom 12/3 til København for første gang efter krigen. Atter i fart København – Syd Amerika.

1947:

-1948: Tre rejser København – Nord Amerika.

1949:

Fart hovedsalig Antwerpen – Middelhavet.

1951:

Ombygget på Howaldtswerke, Kiel.

1958:

Oplagt 12/4 i København.

1959:

Solgt 23/4 til Argonaut Shipping and Trading Co. Ldt., London.

1959:

Overtaget 28/4 af de nye ejere. Omdøbt til ”Argocal”.

1959:

Ankom 29/8 til Hong kong for ophugning.

1959:

Ophugning påbegyndt 17/10 hos Dah Chong Hong.

 


"California" oplagt i Gasværkshavnen, København 16/4-1958
Foto: Svend Raether.

"California"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS