M/S. |
”Bygholm” |
Hjemsted: |
Aalborg. |
Kaldesignal: |
OXIL. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri A/S., Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
301. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
29/3-1950. |
Antal passagerer: |
4. |
|||||||||
Søsat: |
11/8-1950. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
92,39 m. |
Brt: |
1.797. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 650-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,34 m. |
Nrt: |
902. |
HK: |
2.050 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,91 m. |
Tdw: |
2.951. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1951 – 1967. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
30/12-1950. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
5/1-1951. |
Salgsår: |
1967. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Aalborg.
IMO-nummer: 5056145. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1951: |
Afsejlede 5/1 fra København på jomfrurejse mod London |
|||||||||||
1951: |
-1963: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant / Vestlige Middelhav. Periodevis i fart København – London / Nord Amerika / Syd Amerika eller København – Madeira – De Kanariske Øer. |
|||||||||||
1958: |
1964 til 1967: I fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1967: |
Ankom 20/1 til København fra London. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1967: |
Solgt 20/3 til Green
Yale (Middle East) Produce & Shipping Co. Ltd. (Doric Cyprian Lines
Ltd.), Farmagusta (Fra 1975: Limassol). |
|||||||||||
1967: |
Overtaget 22/3 af de nye ejere og ombøbt til “Cyprian Trader”. |
|||||||||||
1976: |
Solgt til Sealink Co. Ltd., Limassaol og omdøbt til ”Courage”. |
|||||||||||
1977: |
Strandet 18/1 under rejse Marseilles – Iskenderun på position 36,11N – 35,52E for Lattakia |
|||||||||||
1977: |
Lasten overført til lægtere 26/2. |
|||||||||||
1977: |
Bjærget /4. Senere erklæret CTL. |
"Bygholm" i København Foto: Poul Erik Andersen. |