S/S. |
”Brynhild” |
Hjemsted: |
Helsingør. |
Kaldesignal: |
NQGD/OXIA. |
|||||||
Byggeår: |
1907. |
Byggested: |
Sunderland
Shipbuilding Co. Ltd., England. |
|||||||||
Byggenr: |
244. |
Besætning: |
24. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
11/4-1907. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
90,22 m. |
Brt: |
2.195. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
13,29 m. |
Nrt: |
1.345. |
HK: |
1.200 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,69 m. |
Tdw: |
3.650. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1926 – 1952. |
Ex. Navne: |
”Leif”. |
|||||||
Leveret: |
1/5-1907. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1953. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Helsingør.
IMO-nummer: 1167436. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1907: |
Afleveret til A/S D/S Viking, København under navnet ”Leif”. |
|||||||||||
1914: |
Solgt 1/1 til D/S Valkyrien, København. Omdøbt til ”Brynhild”. |
|||||||||||
1921 |
-1926: Periodevis i time charter til DFDS. |
|||||||||||
1926: |
Solgt 7/6 til A/S D/S Viking, Helsingør. |
|||||||||||
1926: |
Solgt 7/6 til DFDS, Helsingør. |
|||||||||||
1926 |
-1929 samt 1937 – 1940: I fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1927: |
Diverse trampfarter f.eks. UK – Danmark/Vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1928 |
-1929: Periodevis i timecharter. |
|||||||||||
1934 |
-1936: Hovedsalig i fart Baltikum – København – Manchester – Liverpool – Swansea. |
|||||||||||
1934 |
-1937 samt 1946 – 1952: Periodevis i fart København – Antwerpen. |
|||||||||||
1935: |
Periodevis i fart Baltikum – Spanien/Portugal. |
|||||||||||
1938 |
-1939: Periodevis i fart København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 ankom skibet til Blyth. |
|||||||||||
1940: |
Overtaget 10/5 af
Ministry of War Transport, KR Gibson, Rankin Line, London. |
|||||||||||
1940: |
Deltog /6 ved invasionen ved Normandiet. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageleveret til DFDS 8/11. |
|||||||||||
1945: |
Ombygning påbegyndt i Helsingør 17/12. |
|||||||||||
1946: |
Leveret 6/8 efter endt ombygning. |
|||||||||||
1948 |
-1950: I fart København – London. |
|||||||||||
1948: |
Periodevis i trampfart. |
|||||||||||
1950: |
Periodevis i fart København – Antwerpen – Levanten, |
|||||||||||
1951: |
I forskellige trampfart rejser: Gdansk – Frankrig/Hangö – Luleå – Gdansk. |
|||||||||||
1952: |
Trampfart rejser Rotterdam/Antwerpen – Huelva. |
|||||||||||
1952: |
Periodevis i fart København – Antwerpen – Spanien/Portugal. |
|||||||||||
1952: |
Oplagt i København fra 3/7. |
|||||||||||
1953: |
Solgt 9/10 til Sadikzade Nazim Ogullari Vapurculu Komandit Sirkiti, Istanbul. Overtaget 13/10 og omdøbt til ”Komodore Hakki Burak”. |
|||||||||||
1965: |
Ophugget hos Sabri Kirzil ve Sukru Turk, Istanbul. |
"Brynhild" med D/S Viking skorsten logo Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |