S/S.

”Brynhild”

Hjemsted:

Helsingør.

Kaldesignal:

NQGD/OXIA.

Byggeår:

1907.

Byggested:

Sunderland Shipbuilding Co. Ltd., England.

Byggenr:

244.

Besætning:

24.

Køl lagt:

 

Antal TEU’s:

 

Søsat:

11/4-1907.

Antal  reefers:

 

Længde:

90,22 m.

Brt:

2.195.

Hovedmaskine:

1 stk. dampmaskine.

Bredde:

13,29 m.

Nrt:

1.345.

HK:

1.200 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,69 m.

Tdw:

3.650.

Fart i knob:

9,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1926 – 1952.

Ex. Navne:

”Leif”.

Leveret:

1/5-1907.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1953.

 

Rederi:  DFDS, Helsingør.                                                                                                IMO-nummer: 1167436.

Skibets videre historie:

1907:

Afleveret til A/S D/S Viking, København under navnet ”Leif”.

1914:

Solgt 1/1 til D/S Valkyrien, København. Omdøbt til ”Brynhild”.

1921

-1926: Periodevis i time charter til DFDS.

1926:

Solgt 7/6 til A/S D/S Viking, Helsingør.

1926:

Solgt 7/6 til DFDS, Helsingør.

1926

-1929 samt 1937 – 1940: I fart København – Nord Amerika.

1927:

Diverse trampfarter f.eks. UK – Danmark/Vestlige Middelhav.

1928

-1929: Periodevis i timecharter.

1934

-1936: Hovedsalig i fart Baltikum – København – Manchester – Liverpool – Swansea.

1934

-1937 samt 1946 – 1952: Periodevis i fart København – Antwerpen.

1935:

Periodevis i fart Baltikum – Spanien/Portugal.

1938

-1939: Periodevis i fart København – Syd Amerika.

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 ankom skibet til Blyth.

1940:

Overtaget 10/5 af Ministry of War Transport, KR Gibson, Rankin Line, London.

1940:

Deltog /6 ved invasionen ved Normandiet.

1945:

Tilbageleveret til DFDS 8/11.

1945:

Ombygning påbegyndt i Helsingør 17/12.

1946:

Leveret 6/8 efter endt ombygning.

1948

-1950: I fart København – London.

1948:

Periodevis i trampfart.

1950:

Periodevis i fart København – Antwerpen – Levanten,

1951:

I forskellige trampfart rejser: Gdansk – Frankrig/Hangö – Luleå – Gdansk.

1952:

Trampfart rejser Rotterdam/Antwerpen – Huelva.

1952:

Periodevis i fart København – Antwerpen – Spanien/Portugal.

1952:

Oplagt i København fra 3/7.

1953:

Solgt 9/10 til Sadikzade Nazim Ogullari Vapurculu Komandit Sirkiti, Istanbul. Overtaget 13/10 og omdøbt til ”Komodore Hakki Burak”.

1965:

Ophugget hos Sabri Kirzil ve Sukru Turk, Istanbul.

 


"Brynhild" med D/S Viking skorsten logo
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS