M/S. |
”Broager” |
Hjemsted: |
Aarhus. |
Kaldesignal: |
OYSF. |
|||||||
Byggeår: |
1953. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
314. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
27/4-1953. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
7/8-1953. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
92,46 m. |
Brt: |
1.875. |
Hovedmaskine: |
1 stk B&W type: 650-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,29 m. |
Nrt: |
945. |
HK: |
2.050 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,92 m. |
Tdw: |
2.800. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
20/11-1953. |
Periode i fart: |
1953 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
25/11-1953. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
27/11-1953. |
Salgsår: |
1967. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Aarhus.
IMO-nummer: 5053600. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1953: |
Afsejlede 27/11 fra Helsingør mod Aalborg, hvilket var skibets jomfrurejse. |
|||||||||||
1953: |
Fart hovedsalig: København – Antwerpen – Vestlige Middelhav, eller København – Madeira – Kanariske Øer. Lejlighedsvis i fart Danmark – UK. |
|||||||||||
1963: |
Også i fart København – Antwerpen – Levant. |
|||||||||||
1964: |
Kolliderede 7/11 med rederisøsteren ”Kyholm”. |
|||||||||||
1965: |
Også fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1966: |
Ankom 3/12 til København fra Middelhavet, herefter oplagt. |
|||||||||||
1967: |
Solgt 24/11 til Sweet Lines Inc., Cebu, Philippinerne. Omdøbt til ”Sweet Bliss”. |
|||||||||||
1972: |
Ombygget til passagerskib (320 passagerer). |
|||||||||||
1984: |
Ophugget hos Phil-Asia Shipbreaking, Quezon City, Philippinerne. |
"Broager" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Broager" ved Langelinie, København Foto: Poul Erik Andersen. |
"Sweet Bliss" i Cebu, Phillippinerne 1972 Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com |