M/S.

”Broager”

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

OYSF.

Byggeår:

1953.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

314.

Besætning:

 

Køl lagt:

27/4-1953.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

7/8-1953.

Antal  reefers:

 

Længde:

92,46 m.

Brt:

1.875.

Hovedmaskine:

1 stk B&W type: 650-VF-90.

Bredde:

13,29 m.

Nrt:

945.

HK:

2.050 bhk.

KW:

 

Dybgang:

5,92 m.

Tdw:

2.800.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

20/11-1953.

Periode i fart:

1953 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/11-1953.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

27/11-1953.

Salgsår:

1967.

 

Rederi:  DFDS, Aarhus.                                                                                                     IMO-nummer: 5053600.

Skibets videre historie:

1953:

Afsejlede 27/11 fra Helsingør mod Aalborg, hvilket var skibets jomfrurejse.

1953:

Fart hovedsalig: København – Antwerpen – Vestlige Middelhav, eller København – Madeira – Kanariske Øer.

Lejlighedsvis i fart Danmark – UK.

1963:

Også i fart København – Antwerpen – Levant.

1964:

Kolliderede 7/11 med rederisøsteren ”Kyholm”.

1965:

Også fart for Nordana Line.

1966:

Ankom 3/12 til København fra Middelhavet, herefter oplagt.

1967:

Solgt 24/11 til Sweet Lines Inc., Cebu, Philippinerne. Omdøbt til ”Sweet Bliss”.

1972:

Ombygget til passagerskib (320 passagerer).

1984:

Ophugget hos Phil-Asia Shipbreaking, Quezon City, Philippinerne.

 


"Broager"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Broager" ved Langelinie, København
Foto: Poul Erik Andersen.

"Sweet Bliss" i Cebu, Phillippinerne 1972
Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com

Tilbage til DFDS