M/S.

”Brasilien”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OYWO.

Byggeår:

1954.

Byggested:

Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

318.

Besætning:

 

Køl lagt:

17/12-1953.

Antal passagerer:

12.

Søsat:

25/5-1954.

Antal  reefers:

 

Længde:

137,20 m.

Brt:

5.431.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 862-VTF-115.

Bredde:

17,86 m.

Nrt:

3.018.

HK:

4.800 bhk.

KW:

 

Dybgang:

7,67 m.

Tdw:

9.042.

Fart i knob:

14,5.

Prøvetur:

30/8-1954.

Periode i fart:

1954 – 1968.

Ex. Navne:

 

Leveret:

30/8-1954.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/9-1954.

Salgsår:

1968.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5050622.

Skibets videre historie:

1954:

Afsejlede 1/9 fra København mod Syd Amerika via Finland.

1954:

-1966: Fart hovedsalig København – Syd Amerika.

1962:

I fart for Nordana Line.

1964:

-1966: Periodevis i fart København – Nord Amerika.

1965:

-1967: Enkelte rejser København – Haifa.

1967:

I time charter /4 til West Coast line for fart Canada – USA – Syd Amerika.

1968:

I time charter /4 til Westfair Shipping Corp. Panama for en rejse USA – Europa.

1968:

I time charter /8 til Koninklijke Nederlandsche Stroomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam for fart: Hamburg – Bremen – Vest Indien.

1968:

Ankom 31/11 til Helsingør for salgsdokning.

1968:

Solgt 5/12 til Ethiopian Shiping Lines S.C. (Ashenge Haiq Private Co. Ltd.), Assab.

1968:

Overtaget 6/12 af de nye ejere og omdøbt til “Tana Haiq”.

1972:

Overført til Ashenge Haiq Private Co. Ltd., Assab uden navneændrig.

1973:

Solgt til Raphael D. Melachrinos & Sons, Piræus og omdøbt til ”Raphael M.”

1980:

Solgt til Ningpotao Shipping S.A., Panama og omdøbt til ””Progress I”.

1981:

Afsejlede 27/10 fra Kunsan mod Kaohsiung.

1982:

Leveret 19/1 til Kuo Dar Steel & Iron Interprise Co. Ltd., Kaoshiung for ophugning.

1982:

Ophugning påbegyndt1/2, afsluttet /3.

 


"Brasilien" ved Langelinie, København
Foto: Poul Erik Andersen.

Tilbage til DFDS