M/S. |
”Bolivia” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OUKU. |
|||||||
Byggeår: |
1945. |
Byggested: |
Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
211. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
30/4-1941. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
22/4-1942. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
114,00 m. |
Brt: |
4.642. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W 850-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,42 m. |
Nrt: |
3.496. |
HK: |
2.650 bhk. |
KW: |
1.950. |
|||||
Dybgang: |
7,04 m. |
Tdw: |
6.65. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
6/9-1945. |
Periode i fart: |
1945 – 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/8-1943. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
7/9-1945. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5047651. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1943: |
Ankom 2/8 til København for oplægning. |
|||||||||||
1944: |
Bugseret til Holbæk Fjord 27/4 og oplagt indtil slutningen af 2. verdenskrig. |
|||||||||||
1945: |
Returneret til byggeværftet 23/6. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede fra værftet 1/9 mod København, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede fra København 7/9 mod Huelva. |
|||||||||||
1945 |
-1946: Hovedsalig i fart København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1946 |
-1964: Hovedsalig i fart København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1948: |
En returrejse København – Trinidad. |
|||||||||||
1949: |
En returrejse Danmark – Spanien. |
|||||||||||
1950: |
Periodevis i fart København – Antwerpen – Levanten, |
|||||||||||
1956 |
-1957 og 1959: Periodevis i fart København – Syd Amerika. |
|||||||||||
1958 |
-1960: I fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1964: |
Ankom til København 6/10, derefter oplagt. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 3/12 til Imextracom Etablissement. Omdøbt til ”Afelion”. |
|||||||||||
1967: |
Overtaget af Navigation Maritime Bulgare, Varna. Navn uændret. |
|||||||||||
1970: |
Omdøbt til ”Vratza”. |
|||||||||||
1973: |
Ankom1/4 til Split for ophugning hos Brodopas. |
"Bolivia" Foto: Gert Pedersen´s arkiv. |