M/S. |
”Blenda” |
Hjemsted: |
Odense. |
Kaldesignal: |
OUIH. |
|||||||
Byggeår: |
1956. |
Byggested: |
Frederikshavn Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
223. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
20/12-1955. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
1/8-1956. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
89,31 m. |
Brt: |
1.481. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 550-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
12,97 m. |
Nrt: |
717. |
HK: |
1.680 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,69 m. |
Tdw: |
2.032. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
9/11-1956. |
Periode i fart: |
1956 – 1971. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
9/11-1956. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
14/11-1956. |
Salgsår: |
1972. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Odense.
IMO-nummer: 5046310. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1956: |
Afsejlede 14/11 fra København mod Hull via Odense og Aarhus. I fart Danmark – Storbritannien med landbrugsprodukter – København – Odense - Aarhus – Hull – København, København – Aarhus – Aalborg – Newcastle – Middlesbrough, Esbjerg - Grimsby eller Aalborg – Leith. |
|||||||||||
1957: |
En rejse København – Spanien. |
|||||||||||
1971: |
Ankom 18/5 til København fra Harwich, derefter oplagt. |
|||||||||||
1972: |
Solgt 17/3 til William lines Inc., Cebu. Overtaget 22/3 og omdøbt til ”Gen. Santos City”. Ombygget til passager og last motorskib. |
|||||||||||
1976: |
Under rejse 24/12 mellem Manila – Zamboanga udbrød der brand efter tilbageslag i oxygen-acetylen svejsesæt under reparations arbejde i San Nicolas Shoals, Manila Bay. Alle passagerer (46) og besætningsmedlemmer (54) blev reddet. Sank 7 mil NØ for San Nicolas Shoals. |
|||||||||||
1977: |
Opgivet /3 og erklæret CTL. |
"Blenda" i København /7-1967 Foto: Thomas Praas. |
"Blenda" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Blenda" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Blenda" i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |
"Blenda" Foto: Ruud van der Duin. |
"Blenda" i Tilbury 18/3-1968 Foto: Bob Scott. |