M/S. |
”Birkholm” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXIO. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
300. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
3/2-1950. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
2/6-1950. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
92,39 m. |
Brt: |
1.797. |
Hovedmaskine: |
1 stk B&W type: 650-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,34 m. |
Nrt: |
902. |
HK: |
2.050 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,91 m. |
Tdw: |
2.951. |
Fart i knob: |
13,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1950 – 1967. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
16/11-1950. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
22/11-1950. |
Salgsår: |
1968. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Randers.
IMO-nummer: 5045055. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1950: |
Afsejlede 22/11 fra København mod Levant via Antwerpen. |
|||||||||||
1950: |
-1964: Fart hovedsalig København – Antwerpen – Levant – Vestlige Middelhav. Lejlighedsvis i fart København – Madeira – Kanariske Øer eller København – Syd Amerika / Nord Amerika. |
|||||||||||
1964: |
-1967: I fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1967: |
Ankom 10/6 til København for oplægning. |
|||||||||||
1968: |
Solgt 16/4 til Litton & Co. Inc., Manilla. |
|||||||||||
1968: |
Overtaget 18/4 af de nye ejere og omdøbt til ”Sulu Sea”. |
|||||||||||
1969: |
Solgt til Sweet Lines Inc., Cebu City, Phillipphinerne og omdøbt til ”Sweet Life”. |
|||||||||||
1970: |
Omdøbt til ”Sweet Dream”. Ombygget til kombineret passager og lastskib. |
|||||||||||
1984: |
Ophugget hos Acuario Marketing, Caloocan, Phillipphinerne. |
"Birkholm" ved Helsingør Værft 5/2-1961 sammen med "Funchal" på beddingen og den næsten færdig DSB færge "Knudshoved" i baggrunden. Foto: Svend Raether. |