M/S.

”Bellona”

Hjemsted:

Aalborg.

Kaldesignal:

OYIH.

Byggeår:

1956.

Byggested:

Frederikshavn Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

222.

Besætning:

 

Køl lagt:

30/12-1954.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

9/12-1955.

Antal  reefers:

 

Længde:

89,31 m.

Brt:

1.481.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 550-VF-90.

Bredde:

12,97 m.

Nrt:

716.

HK:

1.680.

KW:

 

Dybgang:

5,69 m.

Tdw:

2.022.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

25/4-1956.

Periode i fart:

1956 – 1972.

Ex. Navne:

 

Leveret:

25/4-1956.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1972.

 

Rederi:  DFDS, Aalborg.                                                                                                   IMO-nummer: 5040029.

Skibets videre historie:

1956:

Afsejlede 25/4 fra Frederikshavn mod Aarhus, hvortil skibet ankom 2 dage senere.

1956:

Afsejlede 3/5 fra Aarhus mod Aalborg.

1956:

-1972: Fart hovedsalig Danmark – Storbritannien med landbrugsprodukter. København – Aarhus – Aalborg – Newcastle – Middelsbrough, Aarhus – Leith, København – Odense – Aarhus – London/Hull eller Esbjerg – London/Grimsby/Harwich.

1972:

Ankom 24/2 til Frederikshavn fra Hull for salgsdokning.

1972:

Solgt 14/4 til William lines INC., Cebu, Phillippinerne. Overtaget 14/4 og omdøbt til Tagbilaran City”.

1972:

Omdøbt til Davao City”. Ombygget til kombineret passager og last motorskib.

1984:

Omdøbt til ”Wilcon IX” af Cebu City.

1986:

Strandet 18/5 2 mil nord for Tulugin Point på position 7,35N – 122,07E efter maskinrummet var blevet oversvømmet.

1986:

Bjærget 7/6 og slæbt til Cebu. Senere erklæret CTL.

1987:

Solgt til ophugning hos L. Acuario marketing Corp., Manila.

 


"Bellona" på Themsen /v Dartford Long Reach 8/10-1968
Foto: Bob Scott.

"Bellona" i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.
 
"Bellona" på vej gennem Kielerkanalen v/ Rendsburg 1969
Foto: © Hans-Wilhelm Delfs.

 

Tilbage til DFDS