M/S.

”Athos”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OULQ.

Byggeår:

1962.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark.

Byggenr:

231.

Besætning:

 

Køl lagt:

22/12-1960.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

19/10-1961.

Antal  reefers:

 

Længde:

110,41 m.

Brt:

2.661.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 650-VTBF-110.

Bredde:

15,52 m.

Nrt:

1.285.

HK:

3.450 bhk.

KW:

 

Dybgang:

6,10 m.

Tdw:

3.317.

Fart i knob:

15,25.

Prøvetur:

23/2-1962.

Periode i fart:

1962 – 1973.

Ex. Navne:

 

Leveret:

27/2-1962.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

1/3-1962.

Salgsår:

1974.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5028710.

Skibets videre historie:

1962:

Afsejlede 1/3 fra København mod Funchal og Las Palmas.

1962:

-1966: Fart hovedsalig Danmark – Madeira – De Kanariske Øer.

1962:

-1968: Periodevis i fart Aalborg – Leith.

1962:

1963 og 1966: Periodevis i fart København – London.

1967:

-1967: I fart København – Syd Amerika/Antwerpen-Levant.

1967:

Periodevis i fart København – Nord Amerika.

1971:

-1973: I fart København – Syd Amerika.

1973:

Ankom 14/12 til Frederikshavn fra København for salgsdokning.

1974:

Solgt 29/1 til Associated Levant lines S.A.L. (T. Gargour & Fils), Beirut. Overtaget 7/2 og omdøbt til ”Baabda”.

1984:

Overført til Associated Levant Lines (Cypern) Ltd., Limassol. Navn uændret.

1984:

Solgt til Wing Ko Maritime S.A., Honduras og omdøbt til ”Wing Hoa”.

1985:

Overført til Improvement Maritime S. de R.L., San Lorenzo uden navneændring.

1989:

Under rejse 30/4 fra Singapore – Vietnam kollidere skibet med ukendt objekt og sank efterfølgende i Dinh An Kanalen, Vietnam. Erklæret CTL.

 


"Athos"
Foto: Arkivbillede.
 
"Baabda" passerer Rozenburg engang først i 1980érne
Foto: Mike Griffiths.

Tilbage til DFDS