M/S. |
”Arkansas” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OXYX. |
|||||||
Byggeår: |
1947. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S, Helsingør, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
265. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
19/12-1945. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/8-1946. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
107,00 m. |
Brt: |
2.496. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 850-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
14,39 m. |
Nrt: |
1.336. |
HK: |
2.550 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,58 m. |
Tdw: |
4.035. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
30/9-1947, |
Periode i fart: |
1947 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
30/9-1947. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
2/10-1947. |
Salgsår: |
1966. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5024453. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1939: |
Oprindeligt sat i ordre 6/7 af North American Navigation Co. (Hans Isbrandtsen), New York som et to skruet motorskib på 6.000 tdw. Omkring 1941 blev ordren overtaget og ændret af DFDS. |
|||||||||||
1947: |
Afsejlede 2/10 på jomfrurejse fra København mod New York. |
|||||||||||
1947: |
-1966: Fart hovedsalig København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1947: |
-1958 og 1962: Periodevis i fart København – Antwerpen – Levant. |
|||||||||||
1959: |
-og 1964 til 1966: Periodevis i fart for Nordana Line. |
|||||||||||
1966: |
Ankom 6/8 til København fra Leghorn. |
|||||||||||
1966: |
Salgsdokning 8/8 hos B&W. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 18/8 til Dicta
Maritime Corp. (Union Commercial Steam Ship Co., J. Dritsonas), Piræus.
Overtaget efterføgende dag og omdøbt til “Argy”. |
|||||||||||
1968: |
Solgt til N. Cotzias Co. Ltd., Piræus uden navneændring. |
|||||||||||
1969: |
Tilbagesolgt til Dicta Maritime Corp. (Mark Scufalos), Piræus og omdøbt
til ”Franternity” |
"Arkansas" Foto: Poul Erik Andersen´s arkiv. |
"Franternity" Foto: © Hans-Wilhelm Delfs. |