M/S. |
”Arizona”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NDSJ/OXRA. |
|||||||
Byggeår: |
1922. |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Nakskov, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
6. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
11/11-1920. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
10/6-1922. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
128,75 m. |
Brt: |
6.385. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type: 6200-X |
|||||||
Bredde: |
16,46 m. |
Nrt: |
4.013. |
HK: |
2.100 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,53 m. |
Tdw: |
9.900. |
Fart i knob: |
10,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1922 – 1942. 1945 – 1958. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
8/11-1922. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
17/11-1922. |
Salgsår: |
1959. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Kjøbenhavn.
IMO-nummer:
5605828. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1922: |
Afsejlede 17/11 på jomfrurejse fra København til Syd Amerika via Cardiff. |
|||||||||||
1922: |
-1940 og 1945: Fart hovedsalig København - Syd Amerika. |
|||||||||||
1938: |
En rejse København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 var skibet under vejs til Victoria, Brasilien, hvortil skibet ankom 13/4. Derefter oplagt. |
|||||||||||
1941: |
Ca. 1/4 flyttet til Rio De Janeiro for videre oplægning. |
|||||||||||
1942: |
Beslaglag 26/2 af den brasilianske regering. |
|||||||||||
1942: |
Tvangssolgt 1/3 til Lloyd Brasileiro, Rio De Janeiro og omdøbt til ”Gavealoide”. |
|||||||||||
1945: |
Solgt til DFDS, København og omdøbt til ”Arizona”. Overtaget i Santos. |
|||||||||||
1947: |
En rejse København – Montreal. |
|||||||||||
1948: |
-og 1949: Forskelige trampfarter Gdynia/Antwerpen – Italien. |
|||||||||||
1949: |
To rejser København – Nord Amerika. |
|||||||||||
1949: |
Trampfart rejser Bona – Birkenhead/Hamburg. |
|||||||||||
1955: |
Under rejse 11/1 mellem Aalborg og Kotka med cement blev sejlede skibet på et undersøisk klippeskær. Sat på grund på en sandbanke for at undgå evt. tab. |
|||||||||||
1955: |
Afsejlede 25/4 fra Helsingfors efter endt reparation. |
|||||||||||
1955: |
Under rejse 3/5 mellem Raumo og København grundstødte skibet på et rev ved Flotjan. |
|||||||||||
1955: |
Repareret i Helsingfors i perioden 31/5 – 5/8. |
|||||||||||
1958: |
Oplagt i Esbjerg fra 14/3. |
|||||||||||
1959: |
Afsejlede 5/4 fra Esbjerg mod Aalborg for salgsdokning. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 13/4 til Rederij Gebr. Wijsmüller N.V., Baaarn. Umiddelbar efter solgt til Cometals Canada Ltd., Rotterdam og omdøbt til ”Ari” før sidste rejse. |
|||||||||||
1959: |
Ankom 9/7 til Osaka for ophugning hos Fuji Kosan K.K. |
|
"Arizona" Foto Widar Krogstad´s arkiv. |